Närbild på en av fötterna på Surveyor 3, där markens ”konsistens” och bärighet syns tydligt. Man kan även se spåren av små studsar vid landningen.Foto och illustration: Nasa/Jonas Askergren
En kapplöpning mot rymden – Surveyor tog USA till månens yta
Rymdkapplöpningen mellan USA och Sovjetunionen var full av utmaningar. En av frågorna under utvecklingen av Nasas månlandare var om dess fötter skulle sjunka ned i en yta av mjöl. Det fanns bara ett säkert sätt att ta reda på det.
Den 30 maj 1966 lyfte en Atlas-Centaurraket från ramp 36A på
Cape Kennedy på Floridas atlantkust. Innanför noskonen satt den första av
totalt sju Surveyor-sonder som skulle komma att skjutas upp mellan 1966 och
1968, som ett led i utvecklingen inför Nasas kommande bemannade månlandningar.
Efter att Sovjetunionen och USA 1957–1958 fått upp sina
första respektive satelliter Sputnik och Explorer i bana runt jorden, riktades
intresset alltmer mot andra planeter i det inre solsystemet, som Mars och
Venus. Månen sågs delvis som ett övningsobjekt på vägen.
Det ändrades dock
snabbt när Sovjetunionen i september 1959 prickade månen med sonden Luna-2, och
sedan även blev först med att fotografera dess baksida med Luna-3. Att först
lyckas landa på månen fick nu hög prioritet.
Rymdkapplöpningen mellan USA och Sovjetunionen drog i gång på allvar efter Sovjetunionens Sputnik 1 den 4 oktober 1957, och Sputnik 2 med hunden Lajka en månad senare, respektive USA:s Explorer 1 (1 februari 1958). Bilden visar en replika av Sputnik-1.Foto: National Air and Space museum / Nasa / Wikimedia
Luna-9:s moderfarkost. Upptill, skyddad av sina säckar, sitter kapseln som kastades loss.Foto: Pline / Wikimedia
Som ett svar på detta inleddes i USA bland annat
Surveyor-programmet, där syftet var att lyckas ”utföra mjuklandningar på månen
med en automatiserad rymdfarkost kapabel att skicka vetenskapliga och tekniska
mätresultat från månens yta”. Det startades 1960 under Nasas Jet Propulsion
Laboratory (JPL), och året efter valdes Hughes Aircraft Company som leverantör.
Kennedys tal gav mer teknisk inriktning
Inledningsvis var programmet tänkt att ha en i första hand
vetenskaplig inriktning, med en mängd alternativa instrument för utforskning av
månen. Efter president John F Kennedys tal i september 1962, där han satte
målet att landsätta en människa på månen före decenniets slut, kom de i stället
att få en mer teknisk inriktning, och utgöra ett steg i utvecklingen av
Apollo-programmets bemannade månlandare.
Ett av frågetecknen under utvecklingen
av Apollo-landaren var till exempel markbeskaffenheten på månen. Skulle
landarens fötter bära, eller bara sjunka ned i mjöl? Forskarnas åsikter gick
isär, men Surveyor-sonderna skulle förhoppningsvis ge svaret på frågorna.
Förutom att utforska tänkta kommande landningsplatser för
bemannade månlandare skulle sonderna även prova ut landningstekniken. Det var
med Surveyor den så kallade ”gravity turn” utvecklades. Det är den mest
bränsleeffektiva tekniken, och innebar i korthet att när farkosten drogs
alltmer vertikalt mot marken av gravitationen, så vred den sig samtidigt så att
bromskraften hela tiden verkade i rörelseriktningen. Liknande teknik användes
sedan av Apollos bemannade månlandare.
På cirka fyra meters höjd stängdes motorerna av, och
farkosten fick falla fritt den sista biten. Med bara en sjättedel av jordens
gravitation blev det inte värre än om du själv skulle hoppa från köksbordet,
här på jorden. Landningssekvensen beskrivs i illustrationen ovan.
Annons
Komplexa funktioner trots primitivt yttre
Surveyorsonden var, sitt måhända primitiva yttre till trots,
mycket kapabel. Komplexa funktioner, som till exempel gravity turn, hade
förenklats till något som kunde hanteras ombord. Banjusteringar beräknades på
jorden, och skickades upp i förväg för att sedan utföras autonomt vid ett givet
tillfälle.
Surveyor 1 går till väders den 30 maj 1966, ombord på Atlas-Centaur 10.Foto: Nasa
USA:s första satellit, Explorer 1, var den satellit som upptäckte jordens strålningsbälten. Från vänster, med en modell av Explorer: direktören vid Nasas Jet Propulsion Laboratory William Pickering, amerikanska fysikern James Van Allen, och tysk-amerikanska raketforskaren Werner von Braun.Foto: Nasa / Wikimedia
För själva landningen, och även till kurskorrigeringar under
färden, använde sig Surveyor av tre reglerbara raketmotorer. Små
kvävgasmunstycken (dysor) användes däremellan till att vrida den i olika
riktningar.
Med hjälp av sol- och stjärnsensorer samt gyron kunde den då ha
koll på orienteringen, och dels fås att peka i rätt riktning inför
kurskorrigeringarna, dels hålla sin solpanel och vitmålade ovansida stadigt
pekande mot solen resten av tiden. Till den stora uppbromsningen före själva
landningen användes en stor, klotformad motor med fast bränsle.
Annons
Tålig teknisk utrustning
För att elektroniken skulle överleva på månens yta under den
långa och mycket kalla mån-natten var de viktigare enheterna placerade i två
välisolerade lådor. På så sätt räckte det med att ha några få enheter igång så
att inget gick sönder. Detta var batterierna dimensionerade för.
För att kunna
stråla bort värme på dagen var de även försedda med termostater. Några av
sonderna klarade på så sätt att överleva flera nätter på månen. En natt på
månen varar runt 14 dygn på jorden.
Apollo 12-astronauten Charles ”Pete” Conrad vid Surveyor 3.Foto: Nasa
Den allra första bilden från Surveyor 1, tagen med låg upplösning. Man kan trots det se att en av fötterna (mitt i bilden) inte sjunkit ned i månytan.Foto: LPI/Nasa
Några av sonderna var försedda med grävskopa för att kunna
undersöka marken och avgöra dess fasthet, och små magneter på skopan avslöjade
om den även innehöll järn. Några hade ett instrument där den radioaktiva
isotopen Curium-242 bestrålade marken, och genom att mäta energin hos
reflekterade alfa-partiklar och protoner kunde förekomsten av vissa grundämnen
bestämmas.
Samtliga sonder hade en videokamera med zoomobjektiv och
vridbar spegel, och redan en halvtimme efter landning kunde Surveyor 1 skicka
en bild som tydligt visade att man inte sjunkit ned i ytan. Alla tre benen var
dessutom försedda med lastgivare, med vars hjälp man kunde räkna ut hur högt
tryck marken tålde, och därmed kunna bära även en bemannad månlandare.
Första testet i att lyfta från månytan
Några timmar efter landning, när man ställt in både
solpanelen och riktantennen, kunde man skicka bilder med högre upplösning.
Kameran hade även olika färgfilter, med vars hjälp färgbilder kunde återskapas
på jorden.
När Apollo 12 landade i närheten av Surveyor 3 klippte
astronauterna Charles ”Pete” Conrad och Alan L Bean loss bland annat just
kameran, för att den skulle kunna undersökas på jorden efter två och ett halvt
år på månen.
Apollo 12-astronauten Charles ”Pete” Conrad vid Surveyor 3.Foto: Nasa
Förutom att Surveyorprogrammet ledde till USA:s första mjuka
månlandning, testades även att lyfta från månytan. Under ett par sekunder lyfte
Surveyor 6 3–4 meter och landade igen 2,5 meter bort. Det gjordes bland annat
för att efteråt kunna se hur mycket erosion motorerna orsakade på marken.
Av alla sju sonderna var det bara två som inte lyckades landa på månen.