Teknikhistoria
  • E-Tidningen
  • Annonsera
  • Kundtjänst
  • Tipsa oss
  • Prenumerera
  • Logga in
  • Logga ut
  • Min sida
  • E-Tidningen
  • Annonsera
  • Kundtjänst
  • Tipsa oss
  • Prenumerera
  • Logga in
  • Logga ut
  • Min sida
  • Sektioner
    • Farkoster
    • Långläsning
    • Pionjärer
    • Rymden
  • TEKNIKHISTORIA
    • Cookies
    • Frågor och svar
    • Nyhetsbrev
    • Om oss
    • Prenumerera
    • PUL
    • Redaktionen
    • Tipsa oss!
Premium

Från traktor till monstermaskin – här är historien om bulldozern

Ur den tidiga jordbrukstraktorn växte det fram en maskin som rådde på de allra tyngsta jobben. Den gick under flera olika namn, men fick till slut fick heta ”bulldozer”.

Premium

Saabs stora flopp – satsningen på trafikflygplanet 90 Scandia

90 Scandia skulle bli Saabs kliv in i trafikflyget. Tillverkades till slut bara i 18 exemplar.

Premium

Se upp i backen! Tiden när svensk kälkutveckling ökade takten

Trampstöttingar, velocipedslädar och kälkstöttingar. I slutet av 1800-talet exploderade utvecklingen av fantasifulla åkdon för vinterväglag.

Premium

Rullande räddning – här är stegen fram till motordrivna brandbilar

Sveriges första brandbil var elektrisk och levererades 1902 till Eskilstuna. Men det tog över 30 år innan landets brandkårer ersatt hästar, muskelkraft och ånga.

Premium

T121 Spica – marinens spjutspets som var skyddad mot kärnvapen

De stora fartygens tid var förbi och en ny era av snabba ytattackfartyg tog vid. Med Spica-klassens torpedbåtar fick marinen en ny spjutspets i försvaret av svenskt territorium, rustade för kärnvapenkrig. Det sista exemplaret i landet hålls vid liv av en förening.

Premium

Gaffeltrucken – det stora småländska lyftet

Från sågverk och brädgårdar spred den sig över världen, och blev ett oumbärligt redskap i industrin och transportbranschen. Smedjor och verkstäder i Småland hade stor betydelse för gaffeltruckens utveckling.

Premium

Så fick stirlingmotorn nytt liv i svenska ubåtar

Den skotske prästen Robert Stirling ville ersätta den farliga ångmaskinen, men hans ”luftmotor” blev ingen framgång under hans livstid. Först långt senare fick stirlingmotorn en renässans som drivkälla i svenska ubåtar.

Premium

De bygger klinkbåtarna som makteliten älskar att ro

Båtbyggarmetoden har funnits i Norden sedan vikingatiden – och används fortfarande. Nu har traditionen med klinkbyggda båtar tagits upp som ett hantverksmässigt världsarv av FN-organet Unesco.

Premium

Bjässen och slitvargen Hercules – fortfarande i bruk

TP 84 Hercules är sedan 1965 flygvapnets största flygplan och en slitvarg med hela världen som arbetsfält. Åtta plan köptes i olika omgångar från amerikanska tillverkaren Lockheed. Sex av dem är fortfarande i bruk.

Premium

Stryktålig svensk – här är den första svenska pansarbilen

Under tidigt 1900-tal hade den svenska armén under en längre tid studerat utländsk makts pansarfordon. De första försöken till svenskbyggt pansarfordon kom 1925.

Premium

Svenska elbilspatentet som var långt före sin tid

Redan 1879 ritades en svensk elbil, flera år innan den första i världen tillverkades. Patentet har varit i stort sett okänt tills Teknikhistorias reporter hittade det.

Premium

Lista: 7 svenska snöskotrar vi minns

I mitten av 1960-talet slog snöskotern igenom i Sverige och svenska tillverkare var snabba att haka på trenden. Här är sju svenska snöskotrar vi minns.

Premium

Lista: Enorma transporter – på vatten, land och i luften

Transporten av Guldbron från fabriken i Kina till Slussen i Stockholm imponerade på många. Men den utgjorde knappast något rekord. Här följer ytterligare sex exempel på enorma transporter som har stuckit ut i mänsklighetens historia.

Premium

Vatten i lasten – så fick Sverige sina första vattenbombplan

Skogsbränder är svåra att upptäcka och har ofta fått rejält fäste innan motåtgärder kan sättas in. Sedan ett drygt halvsekel tillbaka har ett effektivt bekämpningsmedel kommit i bruk, nämligen vattenbombning från luften.

Premium

Tryggare flygning med rotorburna autogyron

Ett problem hos konventionella flygplan är att om farten blir för låg, viker de sig och kan hamna i spinn. På låg höjd kan följderna bli ödesdigra. Spanjoren Juan de la Ciervas lösning på problemet var en flygfarkost där de fasta vingarna ersatts av ett fritt upphängt rotorsystem.

Premium

”Grus-Kalle” – maskinen som förflyttar berg

Lilla ”Grus-Kalle” föddes i Småland för snart 60 år sedan. I dag är den ramstyrda dumpern standard överallt där stora mängder grus, jord eller sten ska flyttas, och de största modellerna tar Grus-Kalles maxlast flera gånger om.

Premium

Sniffar-Lansens uppdrag: mäta radioaktivet i luften

Jaktflygplanet Lansen hade spelat ut sin roll som krigsflygplan när det fick ett nytt uppdrag: att mäta radioaktiva partiklar i atmosfären under stormakternas kärnvapentester.

Premium

Anrika isseglingen en extremsport än i dag

Att segla på isen går betydligt fortare än vad man kan tro. Tekniken utvecklades för flera hundra år sedan. Fortfarande är issegling en av våra mest extrema sporter med ett hastighetsrekord på 230 kilometer i timmen.

Teknikhistoria

Teknikhistoria är Sveriges enda tidning som fokuserar på historisk teknikutveckling och med särskilt fokus på svensk historia. Redaktionen bevakar teknik, innovationer och utveckling ur ett historiskt perspektiv och granskar hur industrin utvecklats över tid. Ämnen som bland annat energi, fordon, medicinsk teknik, it, bygg och infrastruktur ingår i vår bevakning.

Teknikhistoria riktar sig till forskare, ingenjörer, it-specialister, teknikkonsulter, beslutsfattare – alla allmänt teknikintresserade människor. Teknikhistorias mål är att på ett populärvetenskapligt sätt berätta om hur avancerade teknikskeenden förändrat vår vardag och lett fram till samhället som det ser ut i dag. Vi berättar om pionjärerna som gjorde det omöjliga möjligt.



Teknikhistoria kommer ut på både webb och i tryckt tidning. Sajten teknikhistoria.nyteknik.se uppdateras varje vecka med spännande berättelser ur och om vår historia.

December 2010 kom det första numret ut. Teknikhistoria görs av Ny Tekniks redaktion och är en del av mediehuset Ny Teknik Group Sverige AB. Bland mediehuskollegerna finns Ny Teknik, Arbetarskydd och Lag & Avtal.




HÅLL DIG UPPDATERAD MED VÅRT NYHETSBREV!

BEVAKA NYHETER

Nyhetsbrev
Facebook

Instagram
Twitter
Linkedin Jobb
RSS

PRENUMERERA

Bli prenumerant
Min sida

Har du en fråga om din prenumeration?
Kontakta kundtjänst
Vanliga frågor

KONTAKT

Angelica Söderberg, redaktör
Thomas Peterssohn, ansvarig utgivare

Redaktionen
08-796 66 50

POSTADRESS

Teknikhistoria
Ny Teknik Group
Box 6323
102 35 Stockholm

TIPSA OM NYHETER

Läs mer här

ANNONSERA

Produktannonsera Platsannonsera

© 2023 TEKNIKHISTORIA • FAQ • OM COOKIES • VÅR PERSONUPPGIFTSPOLICY • ALLMÄNNA VILLKOR FAKTURA All information är upphovsrättsskyddad. Citera gärna men ange källa.