FARKOSTER
Så skapades Concorde – en ingenjörsbedrift i överljudsfart
När Concorde lyfte från Toulouses flygplats i Frankrike var det en viktig milstolpe i utvecklingen av överljudsflygplan för passagerartrafik. Men historien om den unika flygplanstypen fick ett brutalt slut.
Arbetet med att utveckla ett passagerarflygplan som kunde färdas snabbare än ljudet inleddes redan 1954 av franska och brittiska ingenjörer. I början av 1960-talet undertecknade Storbritannien och Frankrike ett avtal för en gemensam utveckling av flygplanstypen, som döptes till Concorde.
Projektet var en av de största ingenjörsutmaningarna i flyghistorien och krävde ett internationellt samarbete på en helt ny nivå. Som mest arbetade omkring 50000 personer i projektet, som i sig var extremt dyrt. Varje flygplan som tillverkades uppges ha kostat mellan 1,3 och 2,1 miljarder brittiska pund – motsvarande mellan 17 och 27 miljarder svenska kronor.
Prislappen gjorde att det till slut bara tillverkades 20 plan av modellen, varav 14 kom att användas i kommersiell passagerartrafik.
Legering från racingmotorer
Utvecklingen ledde så småningom fram till en unik flygplanstyp som kunde färdas dubbelt så snabbt som ljudet, cirka 2 180 kilometer i timmen. Den smäckra konstruktionen och den tunna deltavingen gav lyftkraft och stabilitet vid höga hastigheter, och flygplanskroppen kläddes med hiduminium för att klara av de höga temperaturerna som uppstod av luftmotståndet – en vidareutveckling av den aluminiumlegering som Rolls-Royce från början hade tagit fram för racingmotorer.
Rolls-Royce stod även bakom de fyra enorma motorerna av modellen Snecma Olympus 593 som Concorde utrustades med. Concorde drog extremt mycket bränsle – 25 600 liter per timme.
De höga kostnaderna gjorde det svårt att få ekonomi i flygplanstypen, även om passagerarna bestod av höginkomsttagare som klarade av de höga biljettpriserna. Vid premiären 1976 kostade en enkelbiljett mellan London och New York 3 269 amerikanska dollar, motsvarande ungefär 33 000 svenska kronor i nutida valuta.

Kraschade kort efter start
Dödsstöten för flygplanstypen kom med den svåra olyckan 25 juli år 2000 när Air France flight 4590 kraschade kort efter start från Charles de Gaulle-flygplatsen i Paris.
Olyckan orsakades av att ett däck exploderade när Concorden körde över en metallremsa som hade tappats av flygplanet som lyft strax innan. Ett bränsleläckage uppstod och planet fattade eld.
Samtliga 100 passagerare och nio besättningsmedlemmar avled vid kraschen.