Teknikhistoria
  • E-Tidningen
  • Annonsera
  • Kundtjänst
  • Tipsa oss
  • Prenumerera
  • Logga in
  • Logga ut
  • Min sida
  • E-Tidningen
  • Annonsera
  • Kundtjänst
  • Tipsa oss
  • Prenumerera
  • Logga in
  • Logga ut
  • Min sida
  • Sektioner
    • Farkoster
    • Långläsning
    • Pionjärer
    • Rymden
  • TEKNIKHISTORIA
    • Cookies
    • Frågor och svar
    • Nyhetsbrev
    • Om oss
    • Prenumerera
    • PUL
    • Redaktionen
    • Tipsa oss!
Premium

GMO: Det omstridda genombrottet som stoppades

Få genombrott har ett så tydligt för och emot som GMO. 40 år efter upptäckten används tekniken inte alls i stora delar av världen. Teknikhistoria reder ut vad det var som hände.

Premium

Industrin som nästan försvann – här är Sveriges sista sockerbruk

Som mest har det funnits ett hundratal sockerbruk i landet, men i dag är bara ett kvar.

Premium

Den ofiltrerade sanningen om uppfinnaren Melitta Benz

Om det inte vore för en tysk hemmafru i början av 1900-talet hade vårt kaffe smakat mycket sämre. Det här är den ofiltrerade sanningen om Melitta Bentz.

Premium

Rökaren som fick världen att fimpa med Nicorette

Ove Fernö älskade rökning mer än de flesta. Ändå blev det han som vände trenden och fick nästan hela världen att fimpa – inklusive sig själv.

Premium

Lista: Åtta smarta biltekniker som gjort comeback

Fantastiska idéer före sin tid. Genom bilhistorien har det lanserats innovationer som inte alltid uppskattades av sin samtid. Här har vi samlat några som gjort storstilad comeback.

Premium

Föreningen som avslöjar svenska ufon: ”Drivkraften är att hitta vetenskapliga svar”

Flygande tefat eller bara ljusreflexer? Föreningen Ufo-Sverige har samlat uppgifter om ufo-observationer i över 50 år och försöker klarlägga orsaken.

Premium

Fast i nätet – geniet bakom första cyberattacken

Från studentikosa spratt till digitala atombomber. Mycket har hunnit förändras på tre decennier, men än är cyberattackernas historia inte färdigskriven.

Premium

Rullande räddning – här är stegen fram till motordrivna brandbilar

Sveriges första brandbil var elektrisk och levererades 1902 till Eskilstuna. Men det tog över 30 år innan landets brandkårer ersatt hästar, muskelkraft och ånga.

Premium

AJ! Så blev plåstret en skyddande historia

TEKNIKHISTORIA. Länge var plåstret en kletig sörja som smetades direkt på huden. För hundra år sedan såg en bomullshandlare till att ändra på den saken.

Premium

T121 Spica – marinens spjutspets som var skyddad mot kärnvapen

De stora fartygens tid var förbi och en ny era av snabba ytattackfartyg tog vid. Med Spica-klassens torpedbåtar fick marinen en ny spjutspets i försvaret av svenskt territorium, rustade för kärnvapenkrig. Det sista exemplaret i landet hålls vid liv av en förening.

Premium

Vittrade och “byttes ut” – Ölandsbron fyller 50 år

TEKNIKHISTORIA. Efter 50 år håller Ölandsbron fortfarande ställningarna som längst i landet, trots att betongen började vittra redan efter tio år. Kostnaderna för att hålla den i skick har tickat upp till över miljarden.

Premium

Gaffeltrucken – det stora småländska lyftet

Från sågverk och brädgårdar spred den sig över världen, och blev ett oumbärligt redskap i industrin och transportbranschen. Smedjor och verkstäder i Småland hade stor betydelse för gaffeltruckens utveckling.

Premium

Kronoarbetskåren – lösdrivarna som byggde kanal

Tvärtemot vad som ofta sägs byggdes inte svenska fästningar eller kanaler av ryska krigsfångar. Många arbetare var indelta soldater, men även lösdrivare och uppstudsiga beväringar högg sten för byggena.

Premium

Skateboard-trenden fick en usel start – sedan kom lyftet

De tidiga skateboardarna var av så låg kvalitet att nymodigheten höll på att gå i graven lika snabbt som den kom. Nya hjul av uretan blev lösningen.

Tänt var’e här! 7 steg för tändstickorna

Utvecklingen av tändstickor är en eldfängd historia – till dess att innovatören Gustaf Erik Pasch kläckte en banbrytande idé.

Premium

Fyrskepp – med ljus och lykta vid svenska rev

De små fartygen guppade för ankar vid grund, rev och sandbankar utanför våra kuster. Fyrskeppens värld var liten och utmanande.

Premium

Struves meridianbåge – historisk mätning genom tio länder

Det låter abstrakt: Ett triangelnät av mätpunkter för att beräkna jordklotets form och storlek som sträcker sig genom tio länder. Men Struves meridianbåge är ett geovetenskapligt genombrott som knyter samman forskarvärlden från Norge till Ukraina.

Premium

Ut på tur med snart hundraåriga Trangia

Säg ”Trangia”, och friluftsmänniskor får något drömskt i blicken. Bakom campingköken står ett jämtländskt familjeföretag med en snart hundraårig historia. I fabriken är ålderstigna maskiner fortfarande i bruk sida vid sida med modern automation.

Teknikhistoria

Teknikhistoria är Sveriges enda tidning som fokuserar på historisk teknikutveckling och med särskilt fokus på svensk historia. Redaktionen bevakar teknik, innovationer och utveckling ur ett historiskt perspektiv och granskar hur industrin utvecklats över tid. Ämnen som bland annat energi, fordon, medicinsk teknik, it, bygg och infrastruktur ingår i vår bevakning.

Teknikhistoria riktar sig till forskare, ingenjörer, it-specialister, teknikkonsulter, beslutsfattare – alla allmänt teknikintresserade människor. Teknikhistorias mål är att på ett populärvetenskapligt sätt berätta om hur avancerade teknikskeenden förändrat vår vardag och lett fram till samhället som det ser ut i dag. Vi berättar om pionjärerna som gjorde det omöjliga möjligt.



Teknikhistoria kommer ut på både webb och i tryckt tidning. Sajten teknikhistoria.nyteknik.se uppdateras varje vecka med spännande berättelser ur och om vår historia.

December 2010 kom det första numret ut. Teknikhistoria görs av Ny Tekniks redaktion och är en del av mediehuset Ny Teknik Group Sverige AB. Bland mediehuskollegerna finns Ny Teknik, Arbetarskydd och Lag & Avtal.




HÅLL DIG UPPDATERAD MED VÅRT NYHETSBREV!

BEVAKA NYHETER

Nyhetsbrev
Facebook

Instagram
Twitter
Linkedin Jobb
RSS

PRENUMERERA

Bli prenumerant
Min sida

Har du en fråga om din prenumeration?
Kontakta kundtjänst
Vanliga frågor

KONTAKT

Angelica Söderberg, redaktör
Thomas Peterssohn, ansvarig utgivare

Redaktionen
08-796 66 50

POSTADRESS

Teknikhistoria
Ny Teknik Group
Box 6323
102 35 Stockholm

TIPSA OM NYHETER

Läs mer här

ANNONSERA

Produktannonsera Platsannonsera

© 2023 TEKNIKHISTORIA • FAQ • OM COOKIES • VÅR PERSONUPPGIFTSPOLICY • ALLMÄNNA VILLKOR FAKTURA All information är upphovsrättsskyddad. Citera gärna men ange källa.