Premium

Rullande räddning – här är stegen fram till motordrivna brandbilar

Vid Eskilstuna stadshus 1 augusti 1902. Till vänster med paraply brandchefen Eric Anton Berg, till höger om honom Hadar Hallström. Vid styrspaken brandchefen C J Pettersson. Foto: ESKILSTUNA MUSEERS ARKIV
Sveriges första brandbil var eldriven och gick i cirka 20 kilometer i timmen. Den inköptes av Eskilstuna stad år 1902. Foto: BRYDOLF FORSSLUND/ESKILSTUNA STADSMUSEUM
Göteborgs centralstation står i ljusan låga. Foto: KAMERAREPORTAGE/TT
Utryckning på Drottningholmsvägen i Stockholm 1916. Foto: PRESSENS BILD/TT
Produktbild från Ludwigsbergs Werkstad på en droska med ångspruta för brandsläckning. Pumpen är ångdriven, men det dröjde innan även vagnen blev det. Foto: TEKNISKA MUSEET
Vilken som var den första svensktillverkade brandbilen är oklart. Scania Vabis konstruerade 1912 denna bil, som levererades till Norrköping året därpå. Bild på Scaniamuseet i Södertälje. Foto: MATS KARLSSON
Låg driftsäkerhet, framför allt i det hårda svenska vinterklimatet, och flera olyckor kom att bli bromsklossar i utvecklingen bort från hästdragna brandfordon. Olyckan på bilden med en manskapsbil inträffade vid Frihamnen i Göteborg i september 1927. Foto: KAMERAREPORTAGE/TT

Sveriges första brandbil var elektrisk och levererades 1902 till Eskilstuna. Men det tog över 30 år innan landets brandkårer ersatt hästar, muskelkraft och ånga. Dålig driftsäkerhet och dyrtider bromsade utvecklingen.

Malmös nya brandchef Nils Djurklou är förbannad. Den här självgående stegvagnen – vad är det för ett åbäke han fått på halsen? En styggelse!

På papperet var den en god investering: eldriven, billigare i drift än hästarna och snabbare på plats vid utryckning. Stegen var hög – 25 meter – och manövrerades för hand av en enda man, tack vare trycksatt kolsyra. Det ”sinnrika maskineriet” väckte enstämmig beundran.

Men så var det detta med väghållningen.


Prenumerera på Teknikhistoria
– 6 månader för 399 kr!


Få tillgång till allt låst innehåll på hemsidan, tidningen direkt hem i brevlådan, samt e-tidningen med tillgång till 5 års utgåvor av Teknikhistoria.


Djupdyk i vår Teknikhistoria, med särskilt fokus på Sverige och svenska innovatörer!


Börja läs i dag →

Se andra erbjudanden: teknikhistoria/prenumerera