Premium

GMO: Det omstridda genombrottet som stoppades

En genmodifierad organism har en eller flera främmande gener tillförda med hjälp av genteknik. Att föra in gener i en växt kallas för transformation. En växt, ett djur eller en bakterie som framställts med dessa tekniker räknas som transgen, eller genmodifierad. Foto: SCIENCE PHOTO LIBRARY/TT
En genmodifierad organism har en eller flera främmande gener tillförda med hjälp av genteknik. Att föra in gener i en växt kallas för transformation. En växt, ett djur eller en bakterie som framställts med dessa tekniker räknas som transgen, eller genmodifierad. Bilden från 2010 visar forskning för att på genetisk väg försöka stoppa spridningen av skadeinsekten Indisk mjölmal.
Forskare vid franska jordbruksinstitutet i Montpellier har bland annat granskat hur olika varianter av genmodifiering påverkat motståndskraften mot skadeinsekten mal. Ris utgör en viktig basdiet för halva jordens befolkning. Bilden är från 2010. Foto: SCIENCE PHOTO LIBRARY/TT
Genmodifierat riskorn av sorten Oryza sativa, även kallat asiatiskt ris, fotograferat via mikroskop. Grödan har genom olika forskningsinsatser bland annat gjorts mer motståndskraftig mot skadedjur. Foto: SCIENCE PHOTO LIBRARY/TT

Få genombrott har ett så tydligt för och emot som GMO. 40 år efter upptäckten används tekniken inte alls i stora delar av världen. Teknikhistoria reder ut vad det var som hände.

Det moderna jordbruket är minst lika teknikbaserat som läkemedelsbranschen och it-industrin. Med teknikens hjälp har vi begränsat framfarten för både växtsjukdomar och ogräs. Vi har fått fram mängder av högavkastande sorter och kan producera mer ris, vete och majs än någonsin tidigare.

Före industrialiseringen var i stort sett alla svenskar lantbrukare, men när jordbruket rationaliserades kunde en majoritet i stället ägna sig åt helt andra saker. I dag är det bara ett par procent av befolkningen som arbetar med primär jordbruksproduktion. Tekniska landvinningar som traktorer och skördetröskor är en viktig del av förklaringen, men växtförädlingen brukar räknas som en av världens viktigaste uppfinningar.

– Livsmedelssektorns viktigaste säljargument är det naturliga. I reklamfilmer visar man en gubbe med keps som får stå mitt ute på ett fält, man visar inte all teknologi som ligger bakom allt det som vi har åstadkommit. Teknologi är något fult när det kommer till jordbruk. Det är intressant att det har blivit så, säger Stefan Jansson, professor i växtfysiologi vid Umeå universitet.

Prenumerera på Teknikhistoria
– 6 månader för 399 kr!

Få tillgång till allt låst innehåll på hemsidan, tidningen direkt hem i brevlådan, samt e-tidningen med tillgång till 5 års utgåvor av Teknikhistoria.

Djupdyk i vår Teknikhistoria, med särskilt fokus på Sverige och svenska innovatörer!

Börja läs i dag →