Premium

Charles Lindbergh förändrade flygkonsten för evigt

TEKNIKHISTORIA. Att flyga nonstop New York–Paris framstod som omöjligt. Tills Charles Lindbergh gjorde det möjligt. Det här är historien om hur en ung svenskättling kom från ingenstans och slog hela världen med häpnad – i mer än en bemärkelse.

Publicerad

I början av 1900-talet – efter århundraden av nitiskt upptäcktsresande och alltmer raffinerad kartläggning – framstod det som om jorden inte ruvade på fler hemligheter. Så i stället vände mänskligheten blicken mot himlen.

År 1903 genomförde bröderna Wright sina första motordrivna testflygningar. Under decennierna som följde började ingenjörer över hela världen följa deras exempel med sina egna banbrytande konstruktioner. ”Det stora kriget” 1914–1918 blev den första konflikt då striderna inte bara utkämpades på land och till havs, utan också uppe i luften.

Och knappt hade det hunnit ta slut förrän John Alcock och Arthur Brown – två brittiska flygaräss som med nöd och näppe överlevt kriget i tysk fångenskap – genomförde den första transatlantisk flygningen, i en Vickers Vimy. Bortom ära och berömmelse belönades de med 10 000 pund: belöningen som tidningen Daily Mail utlovat till den första aviatör som lyckades flyga nonstop från Europa till Nordamerika.


Prenumerera på Teknikhistoria
– 6 månader för 399 kr!


Få tillgång till allt låst innehåll på hemsidan, tidningen direkt hem i brevlådan, samt e-tidningen med tillgång till 5 års utgåvor av Teknikhistoria.


Djupdyk i vår Teknikhistoria, med särskilt fokus på Sverige och svenska innovatörer!


Börja läs i dag →

Se andra erbjudanden: teknikhistoria/prenumerera