TEKNIKHISTORIA

Tech-världens ”huvudstad” styr spårvagnar – med disketter

Disketter i tre storlekar. Från vänster: 8 tum, 5,25 tum och 3,5 tum. Foto: George Chernilevsky/Wikipedia

San Francisco må vara techindustrins epicenter. Men stadens spårvagnar förlitar sig fortfarande på i det närmaste uråldrig teknik.

Publicerad

Över 220 000 passagerare färdas med Muni Metro i San Francisco varje dag. Systemet med bussar, trådbussar och spårvagnar består sju linjer, och har anor från 1900-talets mitt.

Drivs med tre floppydiskar

Riktigt så gammalt är inte kontrollsystemet som sköter Muni Metros spårvagnar – men nästan. I en intervju med ABC7 Bay Area News berättar personal från San Francisco Municipal Transportation Agency (SFMTA) att man fortfarande använder floppydiskar för att köra specifik  mjukvara. Den krävs för kunna att starta delar av ett kontrollsystem för stadens spårvagnarna.

Upplägget, som förlitar sig på mycket gammal teknik, står i bjärt kontrast till andra transportsystem – exempelvis flottan av självkörande taxibilar som finns i staden.

Enligt personal på SFMTA inleds arbetsdagen med att man plockar fram tre stycken 5¼"-disketter (fem och en fjärdedels tum). Dessa innehåller i sin tur program som används för att bland annat styra spårvagnarnas omborddatorer, som sköter fjärrstyrningen av tågen kortare sträckor.

Ersättningssystem på gång – ska kosta multum

De tre floppydiskarna har varit i bruk sedan 1998, och vid den tidpunkten beräknades spårvagnarnas kontrollsystem kunna användas i 20 till 25 år. Det innebär att slutdatumet egentligen har passerats – under 2023.

Nu inleds ett arbete med att ta fram ett ersättningssystem för att pensionera disketterna – ett arbete som beräknas var klar till 2030, och ska kosta hundratals miljoner dollar, skriver Wired.