Teknikhistoria
  • E-Tidningen
  • Annonsera
  • Kundtjänst
  • Tipsa oss
  • Prenumerera
  • Logga in
  • Logga ut
  • Min sida
  • E-Tidningen
  • Annonsera
  • Kundtjänst
  • Tipsa oss
  • Prenumerera
  • Logga in
  • Logga ut
  • Min sida
  • Sektioner
    • Farkoster
    • Långläsning
    • Pionjärer
    • Rymden
  • TEKNIKHISTORIA
    • Cookies
    • Frågor och svar
    • Nyhetsbrev
    • Om oss
    • Prenumerera
    • PUL
    • Redaktionen
    • Tipsa oss!
Premium

Bjässen och slitvargen Hercules – fortfarande i bruk

TP 84 Hercules är sedan 1965 flygvapnets största flygplan och en slitvarg med hela världen som arbetsfält. Åtta plan köptes i olika omgångar från amerikanska tillverkaren Lockheed. Sex av dem är fortfarande i bruk.

Premium

Den livräddande ryssjan – en svensk exportsuccé

TEKNIKHISTORIA. När militären började använda snabba jetflygplan krävdes nya skydd för att förhindra att planen åkte av landningsbanan. Den svenska lösningen blev fångstnät – som utvecklades till en exportsuccé.

Premium

Den livräddande ryssjan – en svensk exportsuccé

När militären började använda snabba jetflygplan krävdes nya skydd för att förhindra att planen åkte av landningsbanan. Den svenska lösningen blev fångstnät – som utvecklades till en exportsuccé.

Så blev Viggen svenska flygvapnets ryggrad

Viggen flög i dubbla ljudhastigheten, och bar flera typer av vapen. Planet präglades av kalla kriget och de svenska behoven vid den tiden.

Premium

Vatten i lasten – så fick Sverige sina första vattenbombplan

Skogsbränder är svåra att upptäcka och har ofta fått rejält fäste innan motåtgärder kan sättas in. Sedan ett drygt halvsekel tillbaka har ett effektivt bekämpningsmedel kommit i bruk, nämligen vattenbombning från luften.

Premium

Tryggare flygning med rotorburna autogyron

Ett problem hos konventionella flygplan är att om farten blir för låg, viker de sig och kan hamna i spinn. På låg höjd kan följderna bli ödesdigra. Spanjoren Juan de la Ciervas lösning på problemet var en flygfarkost där de fasta vingarna ersatts av ett fritt upphängt rotorsystem.

Premium

Junkers – plåtplanet blev först som svenskt trafikflyg

TEKNIKHISTORIA. Sverige första stora flygbolag satsade på ett flygplan helt i metall, vilket gjorde det särskilt bra lämpat för kargt klimat. Fyra passagerare fick plats i Junkers F13.

Premium

Sniffar-Lansens uppdrag: mäta radioaktivet i luften

Jaktflygplanet Lansen hade spelat ut sin roll som krigsflygplan när det fick ett nytt uppdrag: att mäta radioaktiva partiklar i atmosfären under stormakternas kärnvapentester.

Premium

Katapulten – så fick piloten sin sista livlina

När det militära jetflyget introducerades på 1940-talet, kom nya krav att ställas på besättningarnas räddningsutrustning.

Premium

Spitfireplan landar efter varv runt jorden

Den gjorde tjänst redan under andra världskriget och nu firade den 76 år gamla kärran med en roll och några överflygningar innan den landade på hemmaflygfältet Goodwood i södra England.

Premium

Experimentplanet X-1 var det första planet snabbare än ljudet

1947 blir Chuck Yeager den förste piloten som officiellt flyger fortare än ljudet. Vägen dit har kantats av stora utmaningar för ingenjörerna. Både experimentplanet X-1 och piloten måste hålla för påfrestningarna.

Premium

Kraschad fredsplan – vad hände med Dag Hammarskjöld?

Den 18 september 1961 omkom FN:s generalsekreterare Dag Hammarskjöld och ytterligare 15 personer i en flygplanskrasch. Än i dag undrar många om det var en olycka eller ett attentat.

Premium

Concorde – alla tiders snabbaste passagerarplan

GRAFIK. Concorde var snabbast, vackrast och det enda lyckade försöket att bygga ett passagerarplan för överljudsfart.

Premium

Bröderna som siktade mot stjärnorna

TEKNIKHISTORIA. Två självlärda innovatörer förverkligade människans urgamla dröm om att flyga, och från enkla förhållanden steg bröderna Wright bokstavligen mot himlen. Men deras liv kantades av sjukdomar, ensamhet och besvikelse över hur mänskligheten använde deras uppfinning.

Premium

I Monino vilar Sovjets stridsflygplan från kalla kriget

I ett museum i Monino öster om Moskva står över 170 militära och civila flygplan. Där finns de flesta motståndarna som mötte de svenska piloterna under kalla kriget.

Premium

Nazisternas krigsflygplan Arado Ar 196-3 blir svensk fornlämning

För första gången fornlämningsförklaras ett flygplan i Sverige.

Premium

Jakten på det försvunna planet

TEKNIKHISTORIA. Han letade i Burmas ångande djungler, på filippinska öar, i Europa. Han var besatt av tanken – någonstans måste det finnas ett kvar. Ett enda exemplar av jaktplanet Brewster Buffalo som kunde återställas till ett presentabelt skick. Mannen hette Marvin Kottman, företagsledare i Nebraska. Han nådde målet, men vägen dit var både lång och krokig.

Firar flygplats med 3d-uniformer

Flera av modevärldens stora har formgivit SAS uniformer. Nu visas skapelserna av Dior och Calvin Klein ut – projicerade på skyltdockor.

Teknikhistoria

Teknikhistoria är Sveriges enda tidning som fokuserar på historisk teknikutveckling och med särskilt fokus på svensk historia. Redaktionen bevakar teknik, innovationer och utveckling ur ett historiskt perspektiv och granskar hur industrin utvecklats över tid. Ämnen som bland annat energi, fordon, medicinsk teknik, it, bygg och infrastruktur ingår i vår bevakning.

Teknikhistoria riktar sig till forskare, ingenjörer, it-specialister, teknikkonsulter, beslutsfattare – alla allmänt teknikintresserade människor. Teknikhistorias mål är att på ett populärvetenskapligt sätt berätta om hur avancerade teknikskeenden förändrat vår vardag och lett fram till samhället som det ser ut i dag. Vi berättar om pionjärerna som gjorde det omöjliga möjligt.



Teknikhistoria kommer ut på både webb och i tryckt tidning. Sajten teknikhistoria.nyteknik.se uppdateras varje vecka med spännande berättelser ur och om vår historia.

December 2010 kom det första numret ut. Teknikhistoria görs av Ny Tekniks redaktion och är en del av mediehuset Ny Teknik Group Sverige AB. Bland mediehuskollegerna finns Ny Teknik, Arbetarskydd och Lag & Avtal.




HÅLL DIG UPPDATERAD MED VÅRT NYHETSBREV!

BEVAKA NYHETER

Nyhetsbrev
Facebook

Instagram
Twitter
Linkedin Jobb
RSS

PRENUMERERA

Bli prenumerant
Min sida

Har du en fråga om din prenumeration?
Kontakta kundtjänst
Vanliga frågor

KONTAKT

Angelica Söderberg, redaktör
Thomas Peterssohn, ansvarig utgivare

Redaktionen
08-796 66 50

POSTADRESS

Teknikhistoria
Ny Teknik Group
Box 6323
102 35 Stockholm

TIPSA OM NYHETER

Läs mer här

ANNONSERA

Produktannonsera Platsannonsera

© 2023 TEKNIKHISTORIA • FAQ • OM COOKIES • VÅR PERSONUPPGIFTSPOLICY • ALLMÄNNA VILLKOR FAKTURA All information är upphovsrättsskyddad. Citera gärna men ange källa.