Premium
Den livräddande ryssjan – en svensk exportsuccé
När militären började använda snabba jetflygplan krävdes nya skydd för att förhindra att planen åkte av landningsbanan. Den svenska lösningen blev fångstnät – som utvecklades till en exportsuccé.
Ett riskmoment vid militär flygning med snabba jetflygplan är att inte få hejd på flygplanet före banslutet. I landningsfasen kan det exempelvis bero på fallerande bromsar eller vattenplaning, i startfasen på grund av motorbortfall, vanligen som följd av fågelkollision.
Att i hög fart plöja ut i terrängen får oftast fatala följder och totalhavererade flygplan. Den som i stor utsträckning minimerade riskerna vid denna typ av olyckor, var den svenske flygvapeningenjören Börje Fondén. Hans utrullningshinder i form av ryssjor har räddat många liv och blivit en svensk exportsuccé.
Den som gav Börje Fondén uppdraget att fundera över utrullningshinder var dåvarande chefen för Flygplansbyrån i Kungliga Flygförvaltningen, Åke Sundén. Året var 1953, och Åke Sundén var även provflygaren av Sveriges första jetflygplan Saab J 21R.