FARKOSTER

Flygsamlingarna checkar ut: "plocka isär maskinerna gör lite ont i hjärtat"

Orange klisterlappar med märkningen 'Hanteras varsamt, ömtåligt god' som ligger på ett bord med flygplan i bakgrunden.
Nu lämnar Arlanda flygsamlingar sina lokaler, för att ge plats åt flygplatsens utveckling. 45 plan, lika många motorer, dokumentation, uniformer, flygplansmodeller, simulatorer, vindtunnlar och massor av annat söker nu nytt hem.
Två män ur personalen flyttar en flygmotor på en särskild vagn.
Flytt av motorn till flygplanet Nord NC 702 Martinet, en inverterad luftkyld Renault V-12 på 600 hästkrafter.
Arlanda flygsamlingars lokaler, som ser ut som en stor lagerlokal med beige fasad
I 37 år huserade flygsamlingarna i denna hangar, som nu Arlanda behöver till annat. I höst ska den vara utrymd.
Flera modeller av passagerarplan med ett flygplan från Finnair i förgrunden
Det finns omkring 4 000 föremål att ta vara på i Arlanda Flygsamlingar, från små flygplansmodeller till själva flygplanen.
Två kvinnor står framför en flyttkartong och hyllmeter med flyglitteratur som ska packas ner.
Natanya Newton (till vänster i bild) och Olivia Hörtin arbetar med att packa ner dokumentarkivet. Det ska sedan fraktas till Järnvägsmuseets arkiv i Gävle.
Flygteknikerna monterar loss hjulet på samlingens gula Douglas Skyraider
Världens största enmotoriga stridsflygplan, Douglas Skyraider, blir en särskilt stor utmaning att frakta till magasinet i Rosersberg. Det är för högt för att komma in under en låg viadukt på vägen. Nu jagar flygteknikerna centimeter genom att testa att ta bort hjulen.
Pappersfokkern upphängd i lagerlokalens tak, med två vingspann och helt byggd av vitt kraftpapper.
”Pappersfokkern” är som namnet antyder helt byggd av vingduk av kraftpapper – från gödselsäckar. Den byggdes av en värnpliktig på Frösöns flygflottilj och flögs sedan av honom i 30 års tid. Nu oroar sig teknikerna på flygsamlingarna för riskerna att det skadas under frakten.
Samlingarnas Lodestar köptes en gång av Expressen för att flyga ut tidningar över landet. På väg tillbaka plockade man upp passagerare, vilket är ett av civilflygets ursprung.

Efter 70 år tvingas Arlanda Flygsamlingar, Sveriges största civilflygssamling, att flytta ut från sina lokaler och hamnar i magasin. Vart de ska ta vägen är ännu inte klart.

Det spikas och slamras medan motorer, vingar och andra flygplansdelar flyttas runt i ett jättelikt pussel i den gamla hangaren på Arlanda. En skylift manövreras sakta fram mellan hopträngda plan, lossade vingar, en och annan cockpit, tomma montrar, jetmotorer, hemmabyggda helikoptrar, autogiros och ultralätta flygplan. Totalt finns här 45 flygplan och ungefär lika många motorer.

Risken att stöta i något ömtåligt är stor, även för den som försiktigt går i labyrint mellan sköra vingspetsar, specialbyggda trävaggor för olika flygplansdelar, vindtunnlar, simulatorer och pyttesmå modeller.

För att klara flytten har ägaren, Statens maritima och transporthistoriska museer, SMTM, rekryterat extern expertis. Även medlemmar i den ideella föreningen Arlanda Flygsamlingars vänner, som har skött samlingarna och hållit dem öppna för allmänheten två dagar i veckan, finns på plats som stöd.


Prenumerera på Teknikhistoria
– 6 månader för 399 kr!


Få tillgång till allt låst innehåll på hemsidan, tidningen direkt hem i brevlådan, samt e-tidningen med tillgång till 5 års utgåvor av Teknikhistoria.


Djupdyk i vår Teknikhistoria, med särskilt fokus på Sverige och svenska innovatörer!


Börja läs i dag →

Se andra erbjudanden: teknikhistoria/prenumerera