TEKNIKHISTORIA

Tåg, robotar och kärnkraft – så bevaras jättekoncernen Aseas innovativa historia

Interiör från monteringshallen på Asea i Västerås 1947, där det pågår montage av stora generatorer och mindre motorer.
En likströmsmotor som tillverkades i Mimerverkstaden kring sekelskiftet 1900 och användes i Västerås domkyrka för att blåsa luft till orgeln.
En unik klenod i samlingarna är modellen av Aseas enda kosmonautcentrifug som levererades till dåvarande Sovjetunionen 1979. Den drivs av världens största likströmsmotor som roterar en 18 meter lång arm med en kabin för blivande rymdfarare längst ut. Den är fortfarande i bruk och har använts vid träning av praktiskt taget alla kosmonauter och astronauter i världen. Svenska astronauten Christer Fuglesang hör till dem som har tränats genom att utsättas för höga g-krafter i centrifugen.
Ulf Kjellsson var under lång tid anställd som ingenjör på Asea Atom. ”En spännande utvecklingsfas”, tycker han. Genomskärningen visar Ågestaverket i Stockholm som var Sveriges första kärnkraftverk och i drift från 1964 till 1974. Asea konstruerade reaktorn till Ågestaverket. Totalt tillverkade Asea Atom elva kokvattenreaktorer, nio till Sverige och två till Finland.
För den som följde tv-programmet Tekniskt magasin med Erik Bergsten som programledare finns en riktig nostalgitripp i Aseasamlingarna: en fungerande lindningskopplare med orunda kugghjul, den variant som var en del av programmets jingel. Kopplaren användes för att justera spänningen från transformatorer.
Örjansverkstaden i Västerås 1967, montage av mindre motorer.

ABB:s miljardsatsning ger Västerås en ny jättefabrik för robotutveckling. Grunden till framgången finns i 140 år av teknikutveckling. Företagsresan är bevarad i Aseas historiska samlingar, från tekniksnillets dynamo byggd av en hästsko till den första helt elektriska industriroboten IRB6.

Höstsolen värmer det röda teglet på byggnaderna som tidigare var hjärtat av Aseas verksamhet i centrala Västerås. Det är bara dagar efter beskedet att ABB investerar 3,1 miljarder kronor i ett nytt europeiskt nav för robotik i staden. En ny 65 000 kvadratmeter stor fabrik ska byggas ute på Finnslätten dit befintliga ABB Robotics flyttas för att samla forskning, utveckling och tillverkning under samma tak.

Det är en positiv tillväxt efter många år av avknoppningar och försäljningar inom det som en gång var den banbrytande jättekoncernen Asea. Företaget bytte namn till ABB efter en fusion mellan Asea och schweiziska Brown Boveri 1988. Därför är glädjen stor i Västerås efter beskedet om den kommande satsningen.

– Det är klart man blir stolt, säger Ulf Kjellsson och ler brett.


Prenumerera på Teknikhistoria
– 6 månader för 399 kr!


Få tillgång till allt låst innehåll på hemsidan, tidningen direkt hem i brevlådan, samt e-tidningen med tillgång till 5 års utgåvor av Teknikhistoria.


Djupdyk i vår Teknikhistoria, med särskilt fokus på Sverige och svenska innovatörer!


Börja läs i dag →

Se andra erbjudanden: teknikhistoria/prenumerera