LÅNGLÄSNING

Eldopet i norr – så visade Malmbanan vägen för 100 år av eldriven järnväg

”Det tog två år att dra el längs hela sträckan Kiruna–Riksgränsen, vilket då ansågs som ett tidskrävande projekt. Med dagens säkerhets- och arbetsmiljöregler skulle det ju ha gått betydligt långsammare”, säger Henrik Reuterdahl på Järnvägsmuseet.
Sj inledde sina första försök med elektrisk provdrift mellan 1905 och 1907. Resultaten blev positiva på teststräckorna som var först ut: Tomteboda–Värtan och Stockholm-Järva. På bilden intill ställverk II på den sistnämnda försöksbanan syns SJ:s ellok 1.
Svenska Asea och tyska Siemens Schuckert Werke fick uppdraget att bygga både kraftstationen i Porjus och de elektriska anläggningarna längs Malmbanan. Invigningen av Porjus kraftstation 1915 blev startskottet för elektrifieringen.
Anläggningsarbetet utefter Malmbanan inleddes sommaren 1911 med installation av ett antal stolpfundament och grunderna för transformatorstationerna i Kiruna och Torneträsk. Den långa överföringslinjen och kontaktledningen monterades till störst del 1912 till 1913, här med hjälp av montagetåget med SJ:s ånglok Ca 296 ”Skagul” mellan Kiruna och Riksgränsen.
80 000 volts överföringsledning för matning till Malmbanan på linjen mellan Vassijaur och Porjus.
De första elloken som trafikerade Malmbanans sträcka Kiruna-Narvik var tvådelade Oa-lok.
Kontrollrum för omformarstationen som matar sträckan Malmö-Hässleholm i en bild från 1967. I en omformarstation får strömmen rätt spänning och frekvens, 16 000 volt och 16 2/3 Hertz, och matas ut i kontaktledningen.

Det fanns många goda skäl att skrota ångtågen till förmån för den moderna uppfinningen elloket. Men den oprövade nya tekniken fick först genomgå ett elddop långt uppe i ödemarken, innan man vågade införa den i mer tätbefolkade landsändar.

Maskinhallens väggar var klädda med glaserat kakel, kontrollrummets manövertavla var huggen i två sorters italiensk marmor, och ljusarmaturerna hade formgivits av skulptören Olga Lanner. “Efter att ha sett Porjus maskinsal tror jag att jag kan dö utan att dessförinnan ha sett ett indiskt eller japanskt tempel”, skrev lokaltidningen Norrskensflammans utsände reporter hänfört.

Det var den 8 februari 1915, invigningsdag för Vattenfalls nybyggda kraftverk i Porjus, och det hade inte snålats på grannlåten. Man ville visa upp svensk ingenjörskonst i all sin glans, för detta var ett rejält kliv mot framtiden: anläggningen var det första stora vattenkraftverket norr om polcirkeln, och energin härifrån elektrifierade Malmbanan. Det var Sveriges första stora satsning på eldriven järnvägstrafik.

– Att SJ började med Malmbanan hade flera orsaker. Dels hade de förbundit sig att öka malmtransporten i en omfattning som krävde att man antingen byggde dubbelspår, köpte in större och starkare ånglok eller elektrifierade. Och dels tänkte man att funkar eldrift i Malmfältens klimat, då funkar det överallt, berättar Henrik Reuterdahl från Järnvägsmuseet i Gävle.


Prenumerera på Teknikhistoria
– 6 månader för 399 kr!


Få tillgång till allt låst innehåll på hemsidan, tidningen direkt hem i brevlådan, samt e-tidningen med tillgång till 5 års utgåvor av Teknikhistoria.


Djupdyk i vår Teknikhistoria, med särskilt fokus på Sverige och svenska innovatörer!


Börja läs i dag →

Se andra erbjudanden: teknikhistoria/prenumerera