LÅNGLÄSNING
Eldopet i norr – så visade Malmbanan vägen för 100 år av eldriven järnväg
Det fanns många goda skäl att skrota ångtågen till förmån för den moderna uppfinningen elloket. Men den oprövade nya tekniken fick först genomgå ett elddop långt uppe i ödemarken, innan man vågade införa den i mer tätbefolkade landsändar.
Maskinhallens väggar var klädda med glaserat kakel,
kontrollrummets manövertavla var huggen i två sorters italiensk marmor, och
ljusarmaturerna hade formgivits av skulptören Olga Lanner. “Efter att ha sett
Porjus maskinsal tror jag att jag kan dö utan att dessförinnan ha sett ett
indiskt eller japanskt tempel”, skrev lokaltidningen Norrskensflammans utsände
reporter hänfört.
Det var den 8 februari 1915, invigningsdag för Vattenfalls
nybyggda kraftverk i Porjus, och det hade inte snålats på grannlåten. Man ville
visa upp svensk ingenjörskonst i all sin glans, för detta var ett rejält kliv
mot framtiden: anläggningen var det första stora vattenkraftverket norr om
polcirkeln, och energin härifrån elektrifierade Malmbanan. Det var Sveriges
första stora satsning på eldriven järnvägstrafik.
– Att SJ började med Malmbanan hade flera orsaker. Dels hade
de förbundit sig att öka malmtransporten i en omfattning som krävde att man
antingen byggde dubbelspår, köpte in större och starkare ånglok eller
elektrifierade. Och dels tänkte man att funkar eldrift i Malmfältens klimat, då
funkar det överallt, berättar Henrik Reuterdahl från Järnvägsmuseet i Gävle.