Premium
Stenhård revolution – så öppnade asfalten Sverige
Makadam och asfalt revolutionerade våra gator och vägar. Efter sekler i uselt skick blev de farbara även i dåligt väder. Men det tog över 70 år av experiment med olika beläggningar.
Det var ett elände. Landsvägarna var i miserabelt skick, för att inte tala om härads-, socken- och byvägarna. Var de inte fulla av lera vår och höst eller isblanka på vintern så sveptes de in i moln av damm om somrarna. Bäst var vintervägarna, de som gick över isen på frusna vattendrag.
Ännu i början av 1900-talet var landsbygdens vägar inte mycket bättre än på medeltiden. Men även att ge sig ut på stadens gator kunde vara ett äventyr.
”Vägen från Liljeholmsbron och ett stycke utåt är i ett högst bedröfligt skick: i gytja och en lervälling, som på fotvandraren stiger högt öfver vristerna, får man gå och dertill blifva nedstänkt, när hästarne slå hofvarne i den djupa smutsen”, varnade en insändare i Dagens Nyheter 1886.