Premium
Malmbanan lyfte svensk gruvdrift
Med spett och spadar drogs Malmbanan genom ödemarken. Bygget innebar tungt arbete i strängt klimat, usla bostäder, dålig mat och korrumperade chefer – men banan möjliggjorde storskalig gruvdrift i Norrland, och lade grunden för en av Sveriges största industriella framgångssagor.
”I Norrland hava vi ett Indien inom våra gränser, bara vi rätt förstå att utnyttja det”, sa redan Axel Oxenstierna på sin tid, och syftade på de rika naturtillgångarna i norra Sverige. Men de väldiga malmfyndigheterna i Lappland kunde lika gärna ha legat på månen, eftersom man saknade de transportmöjligheter som behövdes för storskalig utvinning.
Först med järnvägens framväxt under 1800-talet väcktes de slumrande drömmarna till liv. Koncession gavs till det engelska bolaget Swedish and Norwegian Railway, som åtog sig att bygga järnväg från Gällivare–Malmberget till den nybyggda malmhamnen i Luleå.
Byggstarten gick 1886. Arbetsmetoderna var enkla, fysiskt tunga och ofta farliga. Borrhål för sprängämne åstadkoms genom att en man slog med slägga på en handhållen borr, som en annan man vred ett halvt varv mellan varje slag. Släggorna var av järn med huvud av stål, som ibland lossnade och träffade den som höll i borren.