Fordon

D-loket satte fart på Sverige

D-loket. Foto: Västmanlands läns museum

När Sveriges järnvägar skulle elektrifieras behövdes nya moderna lok. Det svenska D-loket blev en succé, en slitstark trotjänare som var i drift från 1920-talet ända in på 1980-talet.

Publicerad

Den 15 maj 1926 rullade det första eldrivna loket in på Stockholms centralstation.

Med D-loket och den nu elektrifierade Västra stambanan kunde Sverige börja köra tåg som inte var beroende av importerat kol, inte smutsade ner och som utnyttjade energin bättre än ångloken.

Ånglokens låga verkningsgrad bekymrade järnvägsbolagen. I takt med att elmotorn utvecklades under senare delen av 1800-talet fick man på flera håll upp ögonen för en effektivare och renare form av järnvägsdrift.


Prenumerera på Teknikhistoria
– 6 månader för 399 kr!


Få tillgång till allt låst innehåll på hemsidan, tidningen direkt hem i brevlådan, samt e-tidningen med tillgång till 5 års utgåvor av Teknikhistoria.


Djupdyk i vår Teknikhistoria, med särskilt fokus på Sverige och svenska innovatörer!


Börja läs i dag →

Se andra erbjudanden: teknikhistoria/prenumerera