Teknikhistoria

Första jetmotorn glömdes bort

TEKNIKHISTORIA. Redan på 1930-talet konstruerade Alf Lysholm den första svenska jetmotorn för flygplan. Men uppfinningen föll i glömska. Tidningen Teknikhistoria berättar om motorn som gjorde Sverige till pionjärer på jetmotorer.

Publicerad

Motorn brukar kallas Lysholmsmotorn eller ibland Boforsmotorn. Den beställdes av Bofors, som vid den här tiden var en föregångare i fråga om värmehållfasta material. Uppdraget att konstruera den gick till Alf Lysholm, turbinspecialist och överingenjör vid Svenska Turbin Aktiebolaget Ljungström.

Han patenterade den färdiga motorn 1932. Det var en axialkompressormotor av turboproptyp, det vill säga där turbinen driver en propeller. Brännkammaren hade konstruerats av en annan pionjär, Gustav Boestad, som var anställd vid Svenska Maskinverken. Han hade tidigare uppfunnit flamröret, en komponent som gav stabilitet och jämn förbränning i brännkammaren.

Bofors byggde motorn på Lysholms ritningar och den provkördes i bänk under 1934 och 1935. Det var dock för mycket problem och man tvingades att överge projektet men hade fått goda erfarenheter för framtida utvecklingsarbete.


Prenumerera på Teknikhistoria
– 6 månader för 399 kr!


Få tillgång till allt låst innehåll på hemsidan, tidningen direkt hem i brevlådan, samt e-tidningen med tillgång till 5 års utgåvor av Teknikhistoria.


Djupdyk i vår Teknikhistoria, med särskilt fokus på Sverige och svenska innovatörer!


Börja läs i dag →

Se andra erbjudanden: teknikhistoria/prenumerera