Premium

Fartyget S/S Mariefred har ångat på i över 100 år

Efter att den tidigare ångpannan dömts ut lyftes Mariefreds nya panna ombord den 11 mars 1983, en panna köpt från AB Sunrod i Järfälla och tillverkad i Karlshamn. Foto: FOLKE SJÖDIN/SJÖHISTORISKA MUSEET
Ritning: Sjöhistoriska museet
Maskinisten fyller på olja ur en oljekanna i metall.
Ungefär en timme innan ångmaskinen startas öppnar maskinist Lars Wedin ventilerna och släpper på ångan, efter att ha fyllt på olja där det behövs.
Mycket av jobbet som eldare går ut på att se till att fyren brinner jämnt genom att titta, lyssna och känna. Petter Iwanowski, eldarlärling på Mariefred, känner efter så att det inte bildats slagg på rastret – gallret under kolen – med en lång raka. Foto: FREDRIK SEDERHOLM
Claes Insulander, befälhavare på ångfartyget Mariefred.

Ångfartyget har följt rutten Stockholm-Mariefred troget i över hundra år. Från början som en viktig länk mellan storstad och landsbygd, fullastad med husgeråd, verktyg och färsk mjölk. Nu unik i sitt slag, som Mälarens sista ångdrivna passagerarfartyg i reguljär trafik. Nu väntar ett skifte.

Klockan är strax efter sju på lördagsmorgonen, i Stockholm råder semesterstiltje. Luften är ännu lite kylig på kajplatsen krönt av Stadshusets tre guldkronor, men inne i S/S Mariefreds trånga maskinrum har temperaturen redan börjat stiga. Arbetet med dagens tur till Mariefred har inletts – tre timmar behövs för att få upp trycket tillräckligt före avfärd.

– Vi har hållit pannan varm under veckan, det är därför det fortfarande brinner i kolen, säger Joel Stenbäck och rakar ut aska och glödande kolrester ur ena gjutjärnsluckan.

Det är varmt, det ryker från den pyrande askan och dammet från stenkolen lägger sig snart pudertunt över maskinrummet. När askan är urskrapad börjar han och eldarlärlingen Petter Iwanowski skyffla in nytt stenkol i vardera ugnsluckan.


Prenumerera på Teknikhistoria
– 6 månader för 399 kr!


Få tillgång till allt låst innehåll på hemsidan, tidningen direkt hem i brevlådan, samt e-tidningen med tillgång till 5 års utgåvor av Teknikhistoria.


Djupdyk i vår Teknikhistoria, med särskilt fokus på Sverige och svenska innovatörer!


Börja läs i dag →

Se andra erbjudanden: teknikhistoria/prenumerera