Teknikhistoria
  • E-Tidningen
  • Annonsera
  • Kundtjänst
  • Tipsa oss
  • Prenumerera
  • Logga in
  • Logga ut
  • Min sida
  • E-Tidningen
  • Annonsera
  • Kundtjänst
  • Tipsa oss
  • Prenumerera
  • Logga in
  • Logga ut
  • Min sida
  • Sektioner
    • Farkoster
    • Långläsning
    • Pionjärer
    • Rymden
  • TEKNIKHISTORIA
    • Cookies
    • Frågor och svar
    • Nyhetsbrev
    • Om oss
    • Prenumerera
    • PUL
    • Redaktionen
    • Tipsa oss!
Premium

T121 Spica – marinens spjutspets som var skyddad mot kärnvapen

De stora fartygens tid var förbi och en ny era av snabba ytattackfartyg tog vid. Med Spica-klassens torpedbåtar fick marinen en ny spjutspets i försvaret av svenskt territorium, rustade för kärnvapenkrig. Det sista exemplaret i landet hålls vid liv av en förening.

Premium

Fyrskepp – med ljus och lykta vid svenska rev

De små fartygen guppade för ankar vid grund, rev och sandbankar utanför våra kuster. Fyrskeppens värld var liten och utmanande.

Premium

Ostindiefararen ut på ny resa – efter sex år

Ostindiefararen Götheborg ska ge sig ut på nya äventyr – efter att ha legat vid kaj i Göteborg i sex år. Destinationen är Stockholm och resan planeras ta tolv dagar.

Premium

Tyska slagskeppet blev havets fasa

TEKNIKHISTORIA. När första världskriget bröt ut 1914 stängdes den tyska slagkryssaren SMS Goeben plötsligt in i Medelhavet, omringad av de brittiska och franska flottorna.

Premium

Överenskommelse ska skydda Titanic

Titanic ska skyddas från äventyrare och turister enligt ett avtal mellan flera länder, bland annat Storbritannien och USA.

Premium

Gör ett virtuellt dyk på 360 år gammalt vrak

Det nederländska fartyget Melckmeyt förliste utanför den isländska kusten år 1659. För att uppmärksamma 360-årsjubiléet har ett virtuellt dyk, filmat med 360-graderskamera, tagits fram.

Premium

Han levde sitt liv på varvet – förändrade hela skeppsbyggarkonsten

TEKNIKHISTORIA. Fredrik Henrik af Chapman revolutionerade skeppsbyggarkonsten. Under hans ledning införde kronans varv i Karlskrona ett banbrytande sätt att tillverka de största krigsfartygen.

Premium

Marinarkeologer har hittat ett 77 år gammalt fraktfartyg

Ett australiskt fraktfartyg som sänktes av en japansk ubåt under andra världskriget har hittats utanför Australiens sydöstra kust, uppger marinarkeologer.

Premium

Arkeologernas nya fynd: skeppsgrav från vikingatiden

Norska arkeologer har hittat en tidigare okänd skeppsgrav på gravfältet i Borreparken på västra sidan om Oslofjorden.

Premium

Passagerarjätten som blev kabelutläggare

GRAFIK. Försenad, föråldrad och för stor. Passagerarångaren Great Eastern var sin tids överlägset största fartyg, men också ett gigantiskt misslyckande.

Premium

Cooks legendariska skepp Endeavour nära att hittas

För 250 år sedan bar hon de första européerna till Australien. Nu kan det legendariska segelfartyget Endeavour ha hittats – vid USA:s östkust.

Premium

Vingar under vattnet får båtarna att flyga fram

GRAFIK. Uppfinnaren Enrico Forlanini byggde en patenterad prototyp redan 1898. Alexander Graham Bell inspirerades och slog 1919 hastighetsrekordet på vatten, 114 kilometer i timmen, med sin förbättrade bärplansbåt HD-4.

Premium

Great Eastern – världens största ångfartyg i fyra decennier

GRAFIK. Försenad, föråldrad och för stor. Passagerarångaren Great Eastern var sin tids överlägset största fartyg, men också ett gigantiskt misslyckande. Ett misslyckande som vändes till framgång när skeppet används för att lägga ut telegrafkablar över Atlanten.

Premium

Skeppsmask angriper Ostindiefararen

Ostindiefararen Götheborg är angripen av skeppsmask. Nu försöker ansvariga bli av med ohyran.

Premium

Ostindiefararen som återuppstod

TEKNIKHISTORIA. På vägen hem från Kina sjönk ostindiefararen Götheborg mindre än en kilometer från ankarplatsen i hemstaden. 260 år senare seglade hon igen – som kopia.

Premium

Första kryssningen mot solen

Tyska ångfartyget Augusta Victoria tog sig 22 januari 1891 fram bland isflaken på floden Elbe mot Medelhavet. Ombord fanns 241 passagerare utan annan destination än sol och värme. Den första kryssningsresan hade inletts.

Finskt företag ritar Titanic-kopia

Australiska gruvmiljardären Clive Palmer planerar att bygga "Titanic II". Ritningarna görs av finska företaget Deltamarin.

Teknikhistoria

Teknikhistoria är Sveriges enda tidning som fokuserar på historisk teknikutveckling och med särskilt fokus på svensk historia. Redaktionen bevakar teknik, innovationer och utveckling ur ett historiskt perspektiv och granskar hur industrin utvecklats över tid. Ämnen som bland annat energi, fordon, medicinsk teknik, it, bygg och infrastruktur ingår i vår bevakning.

Teknikhistoria riktar sig till forskare, ingenjörer, it-specialister, teknikkonsulter, beslutsfattare – alla allmänt teknikintresserade människor. Teknikhistorias mål är att på ett populärvetenskapligt sätt berätta om hur avancerade teknikskeenden förändrat vår vardag och lett fram till samhället som det ser ut i dag. Vi berättar om pionjärerna som gjorde det omöjliga möjligt.



Teknikhistoria kommer ut på både webb och i tryckt tidning. Sajten teknikhistoria.nyteknik.se uppdateras varje vecka med spännande berättelser ur och om vår historia.

December 2010 kom det första numret ut. Teknikhistoria görs av Ny Tekniks redaktion och är en del av mediehuset Ny Teknik Group Sverige AB. Bland mediehuskollegerna finns Ny Teknik, Arbetarskydd och Lag & Avtal.




HÅLL DIG UPPDATERAD MED VÅRT NYHETSBREV!

BEVAKA NYHETER

Nyhetsbrev
Facebook

Instagram
Twitter
Linkedin Jobb
RSS

PRENUMERERA

Bli prenumerant
Min sida

Har du en fråga om din prenumeration?
Kontakta kundtjänst
Vanliga frågor

KONTAKT

Angelica Söderberg, redaktör
Thomas Peterssohn, ansvarig utgivare

Redaktionen
08-796 66 50

POSTADRESS

Teknikhistoria
Ny Teknik Group
Box 6323
102 35 Stockholm

TIPSA OM NYHETER

Läs mer här

ANNONSERA

Produktannonsera Platsannonsera

© 2023 TEKNIKHISTORIA • FAQ • OM COOKIES • VÅR PERSONUPPGIFTSPOLICY • ALLMÄNNA VILLKOR FAKTURA All information är upphovsrättsskyddad. Citera gärna men ange källa.