FARKOSTER
Tunga lyft med Sveriges största pontonkran: ”Kan snurra runt sin egen axel”
Den bärgade delar av Vasaskeppet, fraktade Estonias 64 ton tunga bogvisir – och krockade med Essingebron. Sveriges största flytande lyftkran Lodbrok har varit en välkänd profil sedan den byggdes vid Finnboda varv 1956.
Stockholms hamnkranar höll måttet för lossning av frukt från Sydamerika och andra tunga lyft en bra bit in på 1900-talet. Men när fraktfartygen sedan skulle lastas om med tunga telefonväxlar, generatorer och turbiner, i takt med att exporthandeln från företag som Asea och Ericsson växte, krävdes det mer lyftkraft.
År 1956 gav Stockholms hamnstyrelse, i dag Stockholms Hamn AB, i uppdrag till Finnboda varv att konstruera en marin pontonkran.
– Lodbrok byggdes från början för att klara omkring 150 ton, men man lade snart till fler trissor i lyftanordningen för att få större utväxling och byggde på stöd för att kranen skulle klara tyngre lyft. Efter det fick hon en lyftkraft på 260 ton. Vi provlyfte 320 ton vid ett tillfälle och det gick jättebra, säger Jonas Regnell, i dag trafikledare på Stockholms Hamn, och tidigare under några år skeppare på Lodbrok.
Kan snurra runt sin egen axel
Inledningsvis kunde pontonkranen ta sig fram för egen maskin mellan uppdragen, med två rejäla dieselmotorer av märket Ruston Paxman V8 i maskinrummet. De byttes så småningom ut mot fyra Volvo Pentamotorer, två till generatorn som driver kranen och två som är kopplade till propellrarna.
Efter motorbytet tar sig inte kranen några längre sträckor för egen maskin, utan får bogseras till uppdragen. Men väl på plats är Lodbrok väldigt lättmanövrerad, berättar Jonas Regnell.
– Hon har två Voith Schneider-propellrar monterade diagonalt på skrovet, en i babords akter och en i styrbords för. Det gör att hon är väldigt smidig att använda även där det är trångt. Det går att snurra henne runt sin egen axel och även köra åt alla håll under uppdragen, säger han.
Känd för tunga Vasa-lyft
Lyftkraften i kombination med smidigheten i användandet gav snabbt allt fler uppdrag till Lodbrok, som så småningom kom att bli en välkänd profil i Stockholmsområdet – kanske framför allt för ett prestigefyllt uppdrag som inleddes redan när kranen togs i bruk.
– För oss har Lodbrok varit behjälplig vid två tillfällen. När bärgningen av Vasa inleddes 1956 lyfte kranen, kanske som ett av sina första uppdrag, skeppets stormast, kanoner och ankare från vrakplatsen. Andra gången var 2006 när M/S Estonias bogvisir kördes till en byggnad på Muskö, säger Susanna Allesson-Nyberg, intendent vid Sjöhistoriska museet i Stockholm.
Som Sveriges största marina lyftkran har Lodbrok varit involverad i en rad spektakulära lyft runt om i Sverige och Norden. Under bygget av Essingeledens broar och Stadshusbron i Stockholm, vid konstruktionen av en halvö i centrala Göteborg och i att lyfta delar av bron över Sundsvallsfjärden på plats, för att nämna några exempel.
För ett år sedan lyfte kranen bort Norra Danviksbron i Stockholm, ett uppdrag som dessutom får en fortsättning våren 2025 när den nykonstruerade bron ska lyftas på plats.
"Ruskigt bra kvalitet på hantverket”
Sedan 2008 ägs kranen av Marine Group med huvudkontor i Piteå. Jan Lundbäck, vd för Marine Group, berättar att Lodbrok får allt fler uppdrag i utlandet, främst i Polen. Nuförtiden ligger kranen oftast i hamn i polska Swinoujscie när hon inte är ute på jobb.
– Vi har gjort ett större underhåll där vi bytt ut en del plåtar i skrovet, och så har vi installerat en till servicekran som lyfter omkring 60 ton. Men för övrigt är kranen sig lik, säger han.
– Den är ju som ett museiföremål, egentligen. Men Lodbrok är i väldigt bra skick, det märks att det var ruskigt bra kvalitet på hantverket när kranen konstruerades.