FARKOSTER

TT Nanny - varvsepokens krona som kom för sent

TT Nanny var så stor att farleden under Tjörnbron fick muddras för att hon skulle lyckas ta sig under. Skorstenen fick fällas för att få en meter till godo till brovalven.
Jättefartyget Nanny, då världens största tankfartyg.

När oljekrisen började stod många rederier med beställningar på dyra tankrar som det plötsligt var svårt att hitta frakter till. Det största fartyg som någonsin byggts i Sverige blev klar för sent, och tillbringade nästan hela sitt liv vid kaj.

ERBJUDANDE

Prenumerera på Teknikhistoria

Det här är en tillfälligt upplåst artikel ur tidningen Teknikhistoria. 

I varje nummer tar vi dig med på en resa genom tidens tekniska landvinningar – från satelliter till klassiska svenska innovationer.

Följ med på resan! Här kan du teckna en prenumeration

TT Nanny var världens dittills största tankfartyg. Hon var så stor att man vid utleveransen måste muddra farleden under Tjörnbron och göra skorstenen fällbar, för att hon skulle kunna passera under bron med en meter till godo mellan bryggvingarna och brovalven på vardera sidan.

Fartyget hade byggts av Uddevallavarvet åt Rederi AB Monacus i Kungsbacka, med längden 365 meter och bredden 79 meter. Höjden från köl till skorstenstopp var 62 meter, ungefär motsvarande ett tjugovåningshus. Djupgåendet var 30,5 meter, dödvikten 499 000 ton och hon kunde lasta 597 000 kubikmeter olja.

Drevs av två ångturbiner

Än i dag är hon det största fartyg som någonsin byggts i Skandinavien, och det bredaste enskrovsfartyg världen skådat (bara enstaka katamaranbyggda specialfartyg är bredare). För framdriften svarade två ångturbiner på vardera 26 000 hästkrafter och vid full gång slukade hon 250 ton olja per dygn, lika mycket som 50 oljeeldade villor gör av med på ett år.

Hon var också tekniskt sofistikerad. Med två propellrar var hon kursstabil och lättmanövrerad, och det sägs att man under en provkörning ställde en enkrona på högkant på relingen vid maskinrummet. Myntet stod kvar även vid maxfarten 16 knop.

Blev oljelager åt Shell

Men hon hade beställts för 400 miljoner kronor, motsvarande nästan 3,5 miljarder kronor i dag, precis innan oljekrisen slog till 1973. När hon sjösattes 1978 fanns ett globalt överskott på tanktonnage och Nanny fick en enda frakt, från Saudiarabien till Västindien. Sedan blev hon liggande i Aruba som oljelager åt Shell.

Investeringen satte Rederi AB Monacus i konkurs. Nanny såldes sedermera till ett grekiskt rederi och fick bland annat tjänstgöra som stationärt vattenmagasin, innan hon höggs upp i Kina 2003.