FARKOSTER

Stark skoparglädje med hjälpredan från Norrland

En Huddig-grävlastare körs i ett dimmigt skogslandskap, strax under en elledning.
Dagens grävlastare återfinns ofta inom högt specialiserade nischer. Och svenska Huddig anses världsledande.
En blå JCB-grävlastare med röda aggregat monterade fram- och baktill.
1953 lanserade brittiska JCB den första kompletta "grävlastaren", det vill säga en traktorbaserad maskin med grävaggregat baktill och lastaggregat där fram.
Färgbild som visar tre män som arbetar med rörläggning. En av dem arbetar i en Volvo-grävlastare.
Rörläggning med Volvo BM grävlastare, årsmodell tidigt 1980-tal, inför bomässan Bo 92 i Örebro.
En man tittar in i kameran från sittplatsen i en mindre traktor, med ett aggregat av typen Harlastare. Skopan är upphissad och fylld med jord.
Jämtländska Sandberg & Borin började tillverka ett egenutvecklat lastaggregat för eftermontering på traktorer 1951. Slutprodukten kallades Haralastaren.
Svart-vit bild som visar Hara Caway-redskap på en Nuffield-traktor.
Sandberg & Borins ”Hara Caway” av årsmodell 1966. Bolagets egna redskap monterade på brittisk Nuffield-traktor.
En grävlastare används för att gräva upp en väg. Aggregatet är monterat på en mindre traktor utan hytt.
Brumunddal Mekaniske Verksted levererade norsktillverkade grävaggregat till John Soneruds Maskinförmedling i Hudiksvall, som eftermonterade dem på traktorer av olika fabrikat.
En röd-grön Huddig-grävlastare som kör över en stenig skogsterräng.
Huddig lanserade sin första egenutvecklade grävlastare, Huddig 960, på våren 1983. Den kom i grevens tid och räddade bolaget.

Det råder delade meningar om var den första grävlastaren såg dagens ljus – i England, i USA eller rentav i Norge? Men de billiga allroundmaskinerna blev snabbt populära i Sverige, och norrländska tillverkare kom att ta en ledarposition.

Grundidén var ekonomisk: genom att montera grävaggregat bakpå en jordbrukstraktor fick man en billig, självtransporterande grävmaskin (”traktorgrävare”), som sparade muskelkraft i lantbruket. Med aggregatet på en enkel svängkrans kunde man flytta skopan i sidled för att tömma den.

Vissa menar att den brittiska affärsmannen och uppfinnaren Joseph Cyril Bamford, grundare av maskinkoncernen JCB, kom först när han 1953 lanserade en prototypmaskin med grävskopa baktill och lastskopa där fram. Andra pekar på att amerikanska Case blev först att serietillverka en grävlastare 1957.

Det påstås också att Bamford faktiskt fått idén under ett besök i Norge, där han sett en traktor med hemmabyggt hydrauliskt grävaggregat när han åkte runt och sålde jordbruksvagnar.


Prenumerera på Teknikhistoria
– 6 månader för 399 kr!


Få tillgång till allt låst innehåll på hemsidan, tidningen direkt hem i brevlådan, samt e-tidningen med tillgång till 5 års utgåvor av Teknikhistoria.


Djupdyk i vår Teknikhistoria, med särskilt fokus på Sverige och svenska innovatörer!


Börja läs i dag →

Se andra erbjudanden: teknikhistoria/prenumerera