Teknikhistoria

Han levde sitt liv på varvet – förändrade hela skeppsbyggarkonsten

Fredrik Henrik af Chapman.
Amphions akterskepp på Sjöhistoriska, kvarleva av en kunglig skonert ritad av af Chapman. Foto:
Fullriggaren HMS af Chapman, sedan 1949 ett välkänt vandrarhem, vid Skeppsholmen i Stockholm. Fartyget byggdes i England, men såldes till svenska flottan 1923 och fick namn efter skeppsbyggaren af Chapman.

TEKNIKHISTORIA. Fredrik Henrik af Chapman revolutionerade skeppsbyggarkonsten. Under hans ledning införde kronans varv i Karlskrona ett banbrytande sätt att tillverka de största krigsfartygen.

Publicerad

Fredrik Henrik af Chapman föddes praktiskt taget på ett varv. Han far, Tomas Chapman, hade varit officer i engelska flottan och kom i svensk tjänst 1715 efter att han hade lämnat detaljerade uppgifter om den upprustning av ryska flottan som pågick i England. Han blev varvschef för flottan i Göteborg som tack för spionaget.

För sonen Fredrik fanns det uppenbarligen inget alternativ till skeppsbyggeriet. Han praktiserade på både flottans och privata varv i Sverige och som skeppstimmerman i England innan han startade eget i Göteborg med handlaren Samuel Bagge. De skötte bland annat underhåll på Ostindiska kompaniets fartyg.

1750 åkte han tillbaka till England och greps i Deptford, misstänkt för spioneri. Det visade sig vara ett misstag och han friades. Han besökte örlogsvarv i Holland och Frankrike och återvände till Sverige 1757.


Prenumerera på Teknikhistoria
– 6 månader för 399 kr!


Få tillgång till allt låst innehåll på hemsidan, tidningen direkt hem i brevlådan, samt e-tidningen med tillgång till 5 års utgåvor av Teknikhistoria.


Djupdyk i vår Teknikhistoria, med särskilt fokus på Sverige och svenska innovatörer!


Börja läs i dag →

Se andra erbjudanden: teknikhistoria/prenumerera