Premium

Tunnelbanan tog Stockholm in i framtiden

Sveriges huvudstad var tidigt ute, långt före andra europeiska städer av jämförbar storlek. Från och med 50-talet var tunnelbanan en nyckelfaktor i att omvandla Stockholm till dagens glest utspridda nät av förorter och satellitstäder. Men att bygga den var långtifrån någon självklarhet.

Känslorna svallade i Stockholms stadshus den 16 juni 1941. Saken gällde ett av de mest betydelsefulla beslut som någonsin fattats i fullmäktige, i en fråga som stötts och blötts under nästan fyra decennier: Behövde Sveriges huvudstad en egen tunnelbana?

”Nödvändig för expansion”

Definitivt, ansåg förespråkarna, aggressivt anförda av borgarrådet Yngve Larsson från Folkpartiet. En tunnelbana var helt nödvändig för att möjliggöra expansion och fungerande kommunikationer i en stad med Stockholms topografi.


Prenumerera på Teknikhistoria
– 6 månader för 399 kr!


Få tillgång till allt låst innehåll på hemsidan, tidningen direkt hem i brevlådan, samt e-tidningen med tillgång till 5 års utgåvor av Teknikhistoria.


Djupdyk i vår Teknikhistoria, med särskilt fokus på Sverige och svenska innovatörer!


Börja läs i dag →

Se andra erbjudanden: teknikhistoria/prenumerera