Premium

Rullskridskornas tekniska resa: ”Ett attentat mot velocipeden”

Uppsaladocenten Edvard Petrinis takypod var en av de märkligaste rullskridskor som konstruerats. Men takypoden var långt ifrån det enda sidoskottet i utvecklingsträdet. Många udda skapelser såg dagens ljus fram till första världskriget.

Publicerad

Redaktören är mäkta imponerad. Det är en upprättelse för docent Petrini från Uppsala, där studenterna gör narr av honom. ”Petrinis dårskap”, kallar de uppfinningen, som han under flera år provkört med många vurpor i stadens parker. Men här i Stockholm, där han visar upp den för Dagens Nyheter, blir det annat ljud i skällan. ”Ett attentat mot velocipeden”, skriver tidningen dagen efter. 

Året är 1908. Maskinen kallas takypod och är en märklig korsning mellan rullskridsko och cykel. I lyriska ordalag beskriver redaktören konstruktionen: 

”Takypoden – snabbfotingen – består väsentligen af två i vinkel mot hvarandra ställda och genom en axel inbördes saxartadt förbundna armar med hvar sitt hjul. I armarnas öfre ändar är upphängd en trampplatta som intar sitt högsta läge då takypoden icke användes. Vid nedtrampning sträfva saxarmarna att skiljas från hvarandra och den härigenom uppkommande energien överföres på ett driftyg med kedja och frihjul ungefär som på en velociped.”


Prenumerera på Teknikhistoria
– 6 månader för 399 kr!


Få tillgång till allt låst innehåll på hemsidan, tidningen direkt hem i brevlådan, samt e-tidningen med tillgång till 5 års utgåvor av Teknikhistoria.


Djupdyk i vår Teknikhistoria, med särskilt fokus på Sverige och svenska innovatörer!


Börja läs i dag →

Se andra erbjudanden: teknikhistoria/prenumerera