Fordon

Turbopelle bygger sin egen motorhistoria

Motorgurun Per Gillbrand, "Turbopelle", satte turboladdare i personbilen, utvecklade elektronisk motorstyrning, försåg Saaben med V4-motor, utvecklade en motor med variabel kompression och mycket annat. Idag är han pensionär, men fortsätter att bygga motorer.

Publicerad

I vitrinskåpen hemma i Mariefred ryms 23 skalenliga, fungerande modeller från tre århundraden, alla är kolvmotorer.

- Det finns inget bättre än den gamla kolvmotorn. Annars skulle inte alla biltillverkare i Europa, USA och Japan använda dem, säger Per Gillbrand, som ägnat ett drygt halvsekel åt att utveckla motorer åt Volvo och Saab.

- Den gamla kolvmotorn dödförklaras med jämna mellanrum. På sjuttiotalet trodde man att vi idag skulle ha en massa wankelmotorer, stirlingmotorer och gasturbinmotorer.


Prenumerera på Teknikhistoria
– 6 månader för 399 kr!


Få tillgång till allt låst innehåll på hemsidan, tidningen direkt hem i brevlådan, samt e-tidningen med tillgång till 5 års utgåvor av Teknikhistoria.


Djupdyk i vår Teknikhistoria, med särskilt fokus på Sverige och svenska innovatörer!


Börja läs i dag →

Se andra erbjudanden: teknikhistoria/prenumerera