Premium

Malmbanan – Sveriges första elektrifierade järnväg

GRAFIK. Malmbanan invigdes år 1903 och är den enda av Sveriges järnvägar som tillåter 30 tons axellast.

Publicerad

På Malmbanans 473 kilometer mellan Luleå och Narvik fraktas nästan hälften av godset på de svenska järnvägarna. Den var klar 1902, och bara 13 år senare blev Malmbanan den första längre järnvägssträcka i Sverige som elektrifierades. Det gjorde den oberoende av import av kol. Malmbanans elförsörjning krävde ett jättekraftverk som Vattenfall placerade i Porjus i Stora Luleälven. Det började byggas 1910.


Prenumerera på Teknikhistoria
– 6 månader för 399 kr!


Få tillgång till allt låst innehåll på hemsidan, tidningen direkt hem i brevlådan, samt e-tidningen med tillgång till 5 års utgåvor av Teknikhistoria.


Djupdyk i vår Teknikhistoria, med särskilt fokus på Sverige och svenska innovatörer!


Börja läs i dag →

Se andra erbjudanden: teknikhistoria/prenumerera