Teknikhistoria

100 år efter olyckan: Loket kör för att hedra döda

Den 1 oktober 1918 inträffade den värsta tågolyckan i Sveriges historia vid Getå strax norr om Norrköping. Exakt hundra år efter olyckan körs samma sträcka – med samma lok.

Publicerad

– Vi vill hedra och uppmärksamma det och med ångloket som var med i olyckan köra tåget som aldrig kom fram, säger Henrik Reuterdahl, tågtrafikchef vid Järnvägsmuseet.

Det var på kvällen den 1 oktober för 100 år sedan som ångloket F1200 närmade sig Getå. Där hade den åtta meter höga järnvägsbanken rasat ner i Bråviken och i mörkret störtade loket och sju av tio vagnar rakt ner i gropen. 41 människor dog.

– Detta är Sveriges hittills värsta tågolycka när man ser till antalet dödsoffer, säger Henrik Reuterdahl.


Prenumerera på Teknikhistoria
– 6 månader för 399 kr!


Få tillgång till allt låst innehåll på hemsidan, tidningen direkt hem i brevlådan, samt e-tidningen med tillgång till 5 års utgåvor av Teknikhistoria.


Djupdyk i vår Teknikhistoria, med särskilt fokus på Sverige och svenska innovatörer!


Börja läs i dag →

Se andra erbjudanden: teknikhistoria/prenumerera