Populärteknik

Lista: Bilteknikerna som floppade

Varje generation nya fordon kommer med stora tekniska framsteg. De kan vara banbrytande, kvalitetshöjande, eller riktiga livräddare. Men i vissa fall är innovationerna riktiga floppar. Här har vi samlat några av dem.

Publicerad

Biltillverkare älskar att slänga sig med ord som ”banbrytande” och ”starten på en ny era” när de pratar om sin nya teknik. Och utvecklingen av tekniken i nya bilmodeller har verkligen går snabbt.

Men ibland visar det sig att det som bilmärkena kallar innovation inte var fullt så användbart i verkligheten. Här är sex stycken floppar.

1. Automat-bältet

Ett system som underlättar – det låter ju strålande, eller hur? Automatbältet är ett sådant. Tänk dig att du inte behöver spänna bältet själv, superbekvämt. Flera biltillverkare var övertygade och använde systemet där ena änden av bältet sitter fast på en motoriserad bana i dörren.

I verkligheten var det dock en funktion som lämnade en hel del övrigt att önska. Inte nog med att det var fult och hade en tendens att gå sönder. Många system krävde ändå att man spände fast midjebältet själv… och sedan kommer det här med att folk inte alltid gör som tekniken tänkt…

2. Night Vision

Det ser läckert ut i spionfilmer och har faktiskt bubblat runt i bilvärlden länge. Men nej, ”Night vision” eller bildförstärkning har inte varit någon hit.

Amerikanska Cadillac var pionjärer när man satte in ett ”se på natten-system” i sin Deville vid millennieskiftet, men redan 2004 gav man upp och strök det ur tillvalslistan. Det har dock inte hindrat andra från att försöka. Audi, BMW, Mercedes och Toyota har alla testat, men

bilköpare har ännu så länge inte visat något brinnande intresse av att ”se” mer i mörkret. Sen finns det ju ett problem, när ska det användas? För att köra säkert när det är mörkt?

Problemet då är ju att man ska sluta titta på vägen för att i stället stirra på en skärm i instrumentpanelen. Lexus försökte med en projicerad bild på vindrutan, men lyckades inte övertyga fler för det.

3. Sammankopplade bilbälten och startsystem

Säkerheten framförallt. Och vad är då inte bättre än att man kopplar samman bilbälte och startsystem. Om man inte har bältet i – går bilen inte att starta. Men i verkligheten vart det inte så bra som man tänkt sig. Under 70-talet blev systemet lag i USA, men problem uppstod.

Tidens bilar kunde ha lite svårigheter att starta när det var kallt. Många ville inte fastna i situationen av att sitta bältade – och så går vägrar bilen att starta. I delstaten Minnesota så spände många fast bältet under hösten – och satt sedan på det vintern igenom. Lagen togs ur bruk ganska snabbt. Med dagens, mer startsäkra bilar, kanske finessen plockas upp igen, vem vet?

Läs mer:

4. Talande bilar

Att Hollywood och Sci-fi filmer har en stor inverkan på bilteknik går inte att förneka. Och här kommer ett fantastiskt exempel. KITT i Knight Rider var ju hur häftig som helst – så en talande bil borde ju vara högt upp på allas önskelistor.

Visst, numera är vi ganska vana vid att navigationssystemet berättar för oss hur vi ska köra – men när bilen börjar påtala annat blir det irriterande. Eller vad sägs om att få en verbal tillrättavisning om att man glömt lysena, att dörren inte är stängd eller att du inte blinkade när du bytte fil. Irriterande är bara förnamnet.

Men det har inte hindrat ingenjörsteamen på i bilfabrikerna. Faktum är att det första systemet lanserades redan 1981. Då var det Datsun svars 810 Maxima påminde förare om att stänga av lyset. Ovan nämnda Knight Rider gjorde nog att tillverkarna fick toppspinn – för snart därefter började bilarna tala allt mer. I vissa fall utannonserades det till och med när man skulle växla. Till en början gick inte de audiovisuella systemen att stänga av, vilket blev en mardröm.

5. Sol-takluckan

Grundidén är verkligen strålande. Ta ”oanvänd” yta i anspråk och gör något nyttigt med den. Att klä en taklucka med solceller, där energin som genereras ska driva fläktar som ventilerar bilen, låter bra. Så pass att flera bilmärken tappert försökt få det att fungera. Toyota Prius för att nämna en, men även Audi, VW och Mazda har testat tekniken.

Det stora problemet är att energin som alstras av solen bara räcker till att ”fläkta runt” kupéluften – och därför har en minimal inverkan på temperaturen inne i bilen. Den dagen solenergin klarar att driva klimatanläggningen – då är det här en succé.

6. Fotgängarfångaren

I moderna bilar är autobroms ett av de bästa nya säkerhetssystemen. Men det fanns en tid före katastrofbromsar och bilar som ”känner igen” fotgängare. Går vi tillbaka till bilismens barndom, det sena 1800-talet, så fanns det ingen säkerhetsutrustning utöver att bilarna gick att bromsa.

Tyvärr räckte inte det för Bridget Driscoll. 1896 blev hon den första personen som någonsin dött av att bli påkörd av en bil, Detta då hon råkade kliva ut framför en Roger-Benz som störtade fram i 6,4 km/h. För att förhindra motsvarande olyckor försökte man tidigt med att kopiera säkerhetsteknik från tågbranschen. Men ”kofångaren” som fungerar så bra på lok, var inte riktigt lika lyckat på bilar.