Fordon

När Opel var ute och cyklade

TEKNIKHISTORIA. ”Ingen annan uppfinning förenar nytta med nöje så mycket som cykeln.” Så beskrev symaskinsfabrikören Adam Opel den nya maskin han började tillverka 1886.

Publicerad

Det var i Paris 1884, för 130 år sedan, som Adam Opel upptäckte den nya uppfinningen, där cykeln redan var ett populärt fortskaffningsmedel.

Ett exemplar inköptes för den egna familjen. Efter att ha sett entusiasmen hos sina fem söner Fritz, Heinrich, Ludwig, Wilhelm och Carl, beslöt sig Adam Opel för att börja tillverka cyklar.

Våren 1886 rullade de första Opeltillverkade cyklarna ut från fabriken. Därmed blev Opel en av de första cykelfabrikanterna i Tyskland. Två år senare invigdes den första fabriken som enbart var ägnad för cykeltillverkning.

I en intilliggande byggnad kunde kunderna ostört ägna sig åt att öva sig i att cykla. I början handlade det om höghjulingar, velocipeder med trampor monterade på navet av ett gigantiskt framhjul.

Opel ordnade också en cykelförening i Rüsselsheim, som första året hade 20 medlemmar. 1889 sysselsatte Opel över tusen arbetare som tillverkade 2 200 cyklar.

Cykeltävlingar blev en framgångsrik marknadsmetod av det nya färdmedlet. Och bland de främsta tävlande fanns Adam Opels fem söner. Särskilt modellen Opel Victoria Blitz, som introducerades 1893, var mycket framgångsrik som tävlingscykel. Så sent som på 1920-talet hade Opel egna tävlingscyklister som körde hem segrar.

1928 satte belgaren Léon Vanderstuyft hastighetsrekord på en modifierad tävlingscykel av modellen ZR III med 122,771 km/h, ett rekord som stod sig i årtionden.

I mitten av 1920-talet hade Opel och förfinat serieproduktionen av cyklar så att företaget var världsledande. Var sjunde sekund lämnade en cykel det löpande bandet.

Efter 51 år, den 15 februari 1937, lades cykeltillverkningen ner hos Opel. Då hade 2,6 miljoner tvåhjulingar tillverkats.


Det här är en artikel från tidningen Teknikhistoria. Prenumerera på den här!

Gilla Ny Teknik på Facebook