Premium

Den livräddande ryssjan – en svensk exportsuccé

När militären började använda snabba jetflygplan krävdes nya skydd för att förhindra att planen åkte av landningsbanan. Den svenska lösningen blev fångstnät – som utvecklades till en exportsuccé.

Ett riskmoment vid militär flygning med snabba jetflygplan är att inte få hejd på flygplanet före banslutet. I landningsfasen kan det exempelvis bero på fallerande bromsar eller vattenplaning, i startfasen på grund av motorbortfall, vanligen som följd av fågelkollision.

Att i hög fart plöja ut i terrängen får oftast fatala följder och totalhavererade flygplan. Den som i stor utsträckning minimerade riskerna vid denna typ av olyckor, var den svenske flygvapeningenjören Börje Fondén. Hans utrullningshinder i form av ryssjor har räddat många liv och blivit en svensk exportsuccé.

Den som gav Börje Fondén uppdraget att fundera över utrullningshinder var dåvarande chefen för Flygplansbyrån i Kungliga Flygförvaltningen, Åke Sundén. Året var 1953, och Åke Sundén var även provflygaren av Sveriges första jetflygplan Saab J 21R.


Prenumerera på Teknikhistoria
– 6 månader för 399 kr!


Få tillgång till allt låst innehåll på hemsidan, tidningen direkt hem i brevlådan, samt e-tidningen med tillgång till 5 års utgåvor av Teknikhistoria.


Djupdyk i vår Teknikhistoria, med särskilt fokus på Sverige och svenska innovatörer!


Börja läs i dag →

Se andra erbjudanden: teknikhistoria/prenumerera