Premium

Bjässen och slitvargen Hercules – fortfarande i bruk

Den samlade Herculesflottan har tillbringat omkring 140 000 timmar i luften. Med en genomsnittshastighet på 550 kilometer i timmen innebär det en sträcka på cirka sju miljoner svenska mil, vilket i runda tal motsvarar 85 resor tur och retur till månen.
Som motmedel för att avleda värmesökande jaktrobotar försågs några TP 84 med fällare av facklor. Fackelfällning är ett populärt inslag vid uppvisningar.
Efter talibanernas övertagande av Afghanistan 2020 evakuerades svenska medborgare, tidigare lokalanställda och deras familjer i en luftbro från flygplatsen i Kabul. Starter och landningar i Afghanistan med flygvapnets Hercules var inte helt riskfria. Foto: OVE LARSSON/F 7 FLOTTILJ- OCH GÅRDSMUSEUM

TP 84 Hercules är sedan 1965 flygvapnets största flygplan och en slitvarg med hela världen som arbetsfält. Åtta plan köptes i olika omgångar från amerikanska tillverkaren Lockheed. Sex av dem är fortfarande i flitigt bruk.

Det svenska flygvapnet är ett av de äldsta i världen. Det tillkom 1926 genom en sammanslagning av arméns och marinens flyg. Med de ytterst knappa medel som stod till buds, prioriterades i första hand spaningsflyget, därefter jaktflyget. Skolflyget fick dras med ålderstigen materiel och transportflyg var det aldrig tal om. Ett fåtal mindre transportflygplan av typerna Junkers F 13 och Junkers W 33/34 anskaffades på 1930-talet för att användas som ambulansflygplan. Efter krigsutbrottet 1939 blev behovet av transportflygplan akut, inte minst beroende på tillkomsten av ett stort antal krigsbaser, spridda över hela landet från norr till söder.

Transportbehovet av personal och materiel blev mycket stort. För att i viss mån tillgodose behovet, hyrdes ett relativt stort antal flygplan av varierande typer från AB Aerotransport, och då framför allt fem Junkers Ju 52/3m, samt olika mindre flygplan från civila ägare. Dessa nödlösningar för att klara flygtransportbehoven fortsatte även efter kriget.

Snart insåg man behovet av eget transportflyg för att bland annat knyta samman Sveriges många krigsbaser med personal- och materieltransporter. En nödlösning var att modifiera ett fyrtiotal Junkers Ju 86K (tidigare använda som bombflygplan med beteckningen B 3).


Prenumerera på Teknikhistoria
– 6 månader för 399 kr!


Få tillgång till allt låst innehåll på hemsidan, tidningen direkt hem i brevlådan, samt e-tidningen med tillgång till 5 års utgåvor av Teknikhistoria.


Djupdyk i vår Teknikhistoria, med särskilt fokus på Sverige och svenska innovatörer!


Börja läs i dag →

Se andra erbjudanden: teknikhistoria/prenumerera