Teknikhistoria

Ostindiefararen som återuppstod

TEKNIKHISTORIA. På vägen hem från Kina sjönk ostindiefararen Götheborg mindre än en kilometer från ankarplatsen i hemstaden. 260 år senare seglade hon igen – som kopia.

Publicerad

Götheborg hade varit på resa i 30 månader. 12 september 1745 hade hon just tagit ombord en lots från Vinga för den sista sträckan in i farleden till Göteborg. Men plötsligt gjorde hon en gir åt styrbord och fastnade på en undervattensklippa. Hon hade gått på grund mindre än en kilometer från ankarplatsen.

Alla ombord räddades, men hur grundstötningen hade gått till var ett mysterium. Vädret var fint och grundet Hunnebådan var ytterst välkänt. Lotsen fick sitta i häkte men blev frikänd. Kanske berodde olyckan på ett ovanligt fenomen där havsvattnet och sötvattnet från Göta älv mötts och blandats.

Hon blev liggande med fören upp och aktern under vatten, med slagsida och fullt riggad. Masterna höggs ner och bärgningsarbetet satte igång omedelbart. Allt som gick att komma åt av lasten av te, porslin, kryddor och siden togs om hand. Riggen revs och någon gjorde en skiss av denna. Anteckningsblocket är den enda bevarade dokumentationen av skeppets utseende i detalj.


Prenumerera på Teknikhistoria
– 6 månader för 399 kr!


Få tillgång till allt låst innehåll på hemsidan, tidningen direkt hem i brevlådan, samt e-tidningen med tillgång till 5 års utgåvor av Teknikhistoria.


Djupdyk i vår Teknikhistoria, med särskilt fokus på Sverige och svenska innovatörer!


Börja läs i dag →

Se andra erbjudanden: teknikhistoria/prenumerera