Premium

Svenska elbilspatentet som var långt före sin tid

Leonard Laestadius ”elektromagnetiska wagn” var, som även de senare tillverkade tidiga elbilarna, en ombyggd hästdragen vagn. Styrningen ordnades genom att de två framhjulen ersattes med ett. Foto: MATS KARLSSON

Redan 1879 ritades en svensk elbil, flera år innan den första i världen tillverkades. Patentet har varit i stort sett okänt tills Teknikhistorias reporter hittade det.

Den 10 oktober 1879 godkände Kommerskollegiums patentavdelning G. L. Laestadii elektromagnetiska motor som svenskt patent nummer 3439. I detta ingick även ”Den elektromagnetiska wagnen”:

”Denna wagn framdrifves medelst den beskrifna motor, som är placerad i dess bakdel, under dess batterier har sin plats framtill. Wagnen styres och hastigheten regleras framifrån af den på kuskbocken sittande personen.”

    Onekligen låter det som en elbil. Fast någon sådan tillverkades inte förrän 20 år senare, den första svenska ytterligare drygt tio år senare. Leonard Laestadius patent upptäckte denna artikels författare av en ren slump i en gammal tidning.


Prenumerera på Teknikhistoria
– 6 månader för 399 kr!


Få tillgång till allt låst innehåll på hemsidan, tidningen direkt hem i brevlådan, samt e-tidningen med tillgång till 5 års utgåvor av Teknikhistoria.


Djupdyk i vår Teknikhistoria, med särskilt fokus på Sverige och svenska innovatörer!


Börja läs i dag →

Se andra erbjudanden: teknikhistoria/prenumerera