Premium

Malmen krävde allt starkare lok

I takt med den ökande malmbrytningen krävdes allt kraftigare maskiner för ständigt tyngre laster. I dag trafikeras Malmbanan av världens starkaste lok.

Malmtrafiken fick en besvärlig start. När SJ tog över den nybyggda banan Luleå–Gällivare efter det brittiska bolag som byggt den, visade det sig att de lok som använts inte ägdes av engelsmännen. Loken tillhörde tillverkaren, och ingick inte i övertagandet av banan.

Snabbt skickade SJ upp gamla godstågslok av typen litt G från södra Sverige. Dessa var byggda på 1860-talet, och alldeles för svaga för malmtåg på 1 000 ton. Man fick sätta både två och tre lok framför varje tåg, och ändå orkade de nätt och jämnt.

SJ beställde nya lokomotiv av två typer. Ma-lok, med 76 tons tjänstevikt, användes på sträckan Kiruna–Riksgränsen, och de lättare Mb-loken med 67 tons tjänstevikt trafikerade sträckan Gällivare–Luleå. De hade fyra drivande axlar och kunde dra betydligt tyngre lass än de gamla litt G-loken.


Prenumerera på Teknikhistoria
– 6 månader för 399 kr!


Få tillgång till allt låst innehåll på hemsidan, tidningen direkt hem i brevlådan, samt e-tidningen med tillgång till 5 års utgåvor av Teknikhistoria.


Djupdyk i vår Teknikhistoria, med särskilt fokus på Sverige och svenska innovatörer!


Börja läs i dag →

Se andra erbjudanden: teknikhistoria/prenumerera