Teknikhistoria
”Grus-Kalle” – maskinen som förflyttar berg
Lilla ”Grus-Kalle” föddes i Småland för snart 60 år sedan. I dag är den ramstyrda dumpern standard överallt där stora mängder grus, jord eller sten ska flyttas, och de största modellerna tar Grus-Kalles maxlast flera gånger om.
Med dagens mått mätt var den första dumpern en liten maskin med blygsam lastkapacitet. Men den fick enorm påverkan på bygg- och anläggningssektorn.
Egentligen började det redan 1946, när firma Lihnell Vagn AB (Livab) sökte patent på en motoriserad jordbruksvagn. Tillsammans med traktortillverkaren Bolinder-Munktell hade de byggt en släpvagn med drivaxel kopplad till traktorns kraftuttag, för bättre terrängkapacitet.
Men det verkliga genombrottet kom inte förrän i början av 60-talet. Då ökade man framkomligheten ytterligare genom att ta bort traktorns framaxel, och koppla till vagnen permanent genom drivaxel och ramstyrning (där fordonet böjs vid en ledad ”midja” när man svänger). Ett helt nytt koncept hade sett dagens ljus, och den första ramstyrda dumpern lastade tio ton till drygt åtta tons egenvikt.