Teknikhistoria

Första kryssningen mot solen

Tyska ångfartyget Augusta Victoria tog sig 22 januari 1891 fram bland isflaken på floden Elbe mot Medelhavet. Ombord fanns 241 passagerare utan annan destination än sol och värme. Den första kryssningsresan hade inletts.

Publicerad

Hon togs i bruk av rederiet Hapag i april 1889 för linjeresor mellan Hamburg via Southampton till New York. Med dubbla trippelexpansionsmaskiner kunde maskineriet på 12 500 hästkrafter och dubbla propellrar ta henne till toppfarten 19 knop. Därmed var hon det största och snabbaste linjeskeppet i den tyska handelsflottan, byggd av varvet Stettiner Maschinenbau Vulcan.

Egentligen skulle det snabba ångfartyget ha fått heta Normannia, men eftersom tyske kejsaren Wilhelm II:s gemål Auguste Victoria förrättade dopet av fartyget i Stettin i december 1888 ändrades namnet till Augusta Victoria, snöpligt nog felstavat.

Augusta Victoria och systerfartyget Columbia var två pålitliga och snabba fartyg på rutten över Nordatlanten. Men under det kalla och stormiga vinterhalvåret minskade intresset för resor mellan kontinenterna. Första vintern lades därför fartygen i vila, inte minst för att skona de känsliga propellrarna för is.


Prenumerera på Teknikhistoria
– 6 månader för 399 kr!


Få tillgång till allt låst innehåll på hemsidan, tidningen direkt hem i brevlådan, samt e-tidningen med tillgång till 5 års utgåvor av Teknikhistoria.


Djupdyk i vår Teknikhistoria, med särskilt fokus på Sverige och svenska innovatörer!


Börja läs i dag →

Se andra erbjudanden: teknikhistoria/prenumerera