Premium

Den helsvenska störtbombaren

Foto: Mats Johansson
Foto: Mats Johansson
Efter kriget hade Sverige ett stort överskott av störtbombaren Saab B 17, som byggdes i 325 exemplar i början av 1940-talet. 47 stycken såldes till Etiopien. Foto: Saab
Efter kriget hade Sverige ett stort överskott av störtbombaren Saab B 17, som byggdes i 325 exemplar i början av 1940-talet. 47 stycken såldes till Etiopien. Foto: Saab

När andra världskriget hettade till runt Sveriges gränser stod det svenska flygvapnet berett med ett splitter nytt plan – störtbombaren B 17. Det var den unga flygfabriken Saabs första egenkonstruerade stridsflygplan. Efter kriget tog en annan historia vid – och en tragedi.

Publicerad

Svenska Aeroplan Aktiebolaget grundades 1937 i Trollhättan som ett dotter­bolag till Nohab, som ägde Sveriges enda flygmotorfabrik.

Den svenska regeringen anade att kriget kunde komma och lade ut en anbudsförfrågan på en ny svensk flygplansfabrik till den svenska storindustrin.

Det blev en av dåtidens stora industrigrupperingar, Boforsgruppen med Axel Wenner-Gren som huvudägare, som gav bästa budet. Bofors ägde Nohab i Trollhättan och det var i Trollhättan som Saab föddes.


Prenumerera på Teknikhistoria
– 6 månader för 399 kr!


Få tillgång till allt låst innehåll på hemsidan, tidningen direkt hem i brevlådan, samt e-tidningen med tillgång till 5 års utgåvor av Teknikhistoria.


Djupdyk i vår Teknikhistoria, med särskilt fokus på Sverige och svenska innovatörer!


Börja läs i dag →


Se andra erbjudanden: teknikhistoria/prenumerera