Teknikhistoria

1966 - året då Volvos miljonsäljare rullade igång

TEKNIKHISTORIA. När Volvo premiärvisade modellen 144 i augusti 1966 var det en bil som äntligen såg modern ut. Den fick Amazonen att kännas hopplöst gammalmodig. Enda besvikelsen med 144 var motorn.

Publicerad

Planeringen för modellen 144 hade inletts redan i juni 1960. Vd Gunnar Engellau gav klartecken till att utveckla en bil med projektnamnet P660 som skulle bli större än Amazon, men ändå ha samma axelavstånd.

För formgivningen stod designchefen Jan Wilsgaard, som gav 144an en modern funktionell design med väl tilltagna innerutrymmen och stora glasytor, enkla former som förknippas med skandinavisk design. Grillens utseende ger en påminnelse om släktskapet med Amazonen liksom skuldran som breddar dörrarna.

140-serien gav också Volvo bilden av en biltillverkare som satte säkerheten främst. Vridstyv kaross, deformationszoner och säkerhetsbur kring passagerarutrymmet. Skivbromsar runt om och tvåkrets bromssystem med triangeldelning av kretsarna så att bromsverkan alltid skulle finnas på båda framhjulen och ett av bakhjulen. Ventiler som hindrade hjullåsning vid inbromsningen var också en exklusivitet.


Prenumerera på Teknikhistoria
– 6 månader för 399 kr!


Få tillgång till allt låst innehåll på hemsidan, tidningen direkt hem i brevlådan, samt e-tidningen med tillgång till 5 års utgåvor av Teknikhistoria.


Djupdyk i vår Teknikhistoria, med särskilt fokus på Sverige och svenska innovatörer!


Börja läs i dag →

Se andra erbjudanden: teknikhistoria/prenumerera