Teknikhistoria

Vampyrerna kommer!

TEKNIKHISTORIA. Den 4 juni 1946 var en stor dag för svenskt flyg. Då kom de första reaktionsdrivna flygplanen till Sverige. Tre J 28 de Havilland Vampire susade in över Bråvallaflottiljen utanför Norrköping. Det var inledningen till en helt ny era för Flygvapnet, skriver Lennart Berns, som själv var Vampirepilot under 1960-talet.

Publicerad

Under krigsåren tvingades Flygvapnet till nödköp av italienska flygplan och surplusflygplan och var inte särskilt väl rustat. Man beslutade då om ett omfattande moderniseringsprogram.

Flygvapnets ledning hade tidigt insett reaktionsdriftens fördelar. Operativa reaktionsflygplan fanns då endast i Storbritannien och USA. De brittiska typerna var de Havilland Vampire och den tvåmotoriga Gloster Meteor. I USA hade några jaktförband utrustats med Lockheed P-80 Shooting Star.

Dåvarande flygvapenchefen,  general Bengt G:son Nordenskiöld, hade goda förbindelser med det brittiska flygministeriet och svenska flygvapnet fick, som ett av de första i världen, tillgång till den nya tekniken.


Prenumerera på Teknikhistoria
– 6 månader för 399 kr!


Få tillgång till allt låst innehåll på hemsidan, tidningen direkt hem i brevlådan, samt e-tidningen med tillgång till 5 års utgåvor av Teknikhistoria.


Djupdyk i vår Teknikhistoria, med särskilt fokus på Sverige och svenska innovatörer!


Börja läs i dag →

Se andra erbjudanden: teknikhistoria/prenumerera