Grafik

Svarta lådans historia började på 1930-talet

GRAFIK. Redan på 30-talet skapade de franska ingenjörerna Francois Hussenot Paul Beaudouin en färdskrivare ”Type HB” som registrerade data optiskt på 88 mm-film.

Publicerad

Färdskrivaren, ”svarta lådan” är egentligen orange, och består av två stycken lådor, en ljudregistrator och en färdregistrator.

1956 skapade den australiske forskaren David Warren en prototyp till den moderna svarta lådan när han utredde en uppmärksammad krasch med passagerarjeten de Havilland Comet.

Internationella civila luftfartsorganisationen ICAO har föreslagit förbättringar av färdskrivarnas funktion för nya flygplanstyper från 2018 och för tidigare certifierade från 2020.

Batteritiden efter ett haveri ska ökas till 90 dagar mot 30 dagar idag. Lådorna ska också skjutas ut automatiskt vid kontakt med vatten, samt ha förmåga att flyta. Räckvidden för lådans spårsignal ska öka från två kilometer till åtta. Svarta lådorna ska också vid vid larm sända inspelad information i realtid till flygbolagen via satellit.

Det här är grafikuppslag från tidingen Teknikhistoria nummer 6, 2014 .