Premium

Essingeleden – bron som överlevde ras och trafikomställning

Sveriges största vägbygge 1960 bestod av bara fem kilometer ny väg. Men Essingeleden blev propplösaren som fick fart på E4 och E20 förbi Stockholm. Varken ras eller högertrafikomläggning kunde få stopp på den.

Det var kafferast klockan elva på morgonen. Sedan sextiden 10 december 1964 hade arbetare gjutit betong i en brodel mellan ön Lilla Essingen och stadsdelen Fredhäll på Kungsholmen. Kvar på bron fanns bara fem man. En av dem var gjutaren Olle Andersson.

– Hörde inget själv, men någon skrek till och då såg jag att det ena hörnet började sjunka undan. Jag sprang, för man visste ju inte hur mycket som skulle följa med, berättade han för Dagens Nyheter.

Alla klarade sig, men nätverket av armeringsjärn och 200 ton nylagd betongmassa lade sig som ett blött täcke över en bropelare. Det stålfackverk som hade kollapsat under bron trycktes ner över en förankrad pråm som kantrade.


Prenumerera på Teknikhistoria
– 6 månader för 399 kr!


Få tillgång till allt låst innehåll på hemsidan, tidningen direkt hem i brevlådan, samt e-tidningen med tillgång till 5 års utgåvor av Teknikhistoria.


Djupdyk i vår Teknikhistoria, med särskilt fokus på Sverige och svenska innovatörer!


Börja läs i dag →

Se andra erbjudanden: teknikhistoria/prenumerera