FARKOSTER

Att svischa ner för backen på en riktigt bra kälke är ett kärt vinternöje. Redan mot slutet av 1800-talet började allt fler ta patent på olika varianter av åkdon på snö och is.

Se upp i backen! Tiden när svensk kälkutveckling ökade takten

Trampstöttingar, velocipedslädar, kälkstöttingar, isvelocipeder och trampkälkar. I slutet av 1800-talet exploderade utvecklingen av fantasifulla åkdon för vinterväglag. Då föddes både styrbara kälkar och sparkstöttingar.

Se upp i backen! Fyra hål i nacken!

Nej, de hojtade nog inte så. När två gruvpotentater och en sågverksinspektor i Gällivare skapade en vintervelociped hade de inte som mål att störta nedför skidbacken Dundret, utan kanske bara ägnade sig åt en stunds kreativ förströelse. Men deras ovanligt vackra skapelse blev höjdpunkten i ett av stickspåren för vinteråkdon.

Och många spår blev det; i slutet av seklet exploderade påhittigheten. Den uråldriga kälken utsattes för våldsam produktutveckling, med ett antal patent om året 1895–1910. Drögen – en lika gammal kälkliknande draganordning – fick metallmedar, styrstång och sittpall. Därmed föddes sparkstöttingen, i Sverige eller Finland. På 1880-talet lär den ha fått sin tvärslå i Sundsvall, men mycket i denna utveckling är tämligen oklart.


Prenumerera på Teknikhistoria
– 6 månader för 399 kr!


Få tillgång till allt låst innehåll på hemsidan, tidningen direkt hem i brevlådan, samt e-tidningen med tillgång till 5 års utgåvor av Teknikhistoria.


Djupdyk i vår Teknikhistoria, med särskilt fokus på Sverige och svenska innovatörer!


Börja läs i dag →

Se andra erbjudanden: teknikhistoria/prenumerera