Premium

Propellertåg skulle flyga fram på rälsen

Redan under första världskriget testade uppfinnare att sätta flygmotorer på järnvägsvagnar. Men dessa snabbtåg var farliga och till slut vann beprövad järnvägsteknik.

Publicerad

När den 20-årige lettiske uppfinnaren Valeri Abakovskij släppte loss sin Aerovagn kom den upp i 140 kilometer i timmen. Det var en sensation i en tid där det unga Sovjets järnvägsnät betjänades av trötta ånglok och det rådde ett desperat inbördeskrig mot anti-bolsjevikiska arméer. Det fanns ett stort sug efter tekniska innovationer som kunde vända krigslyckan.

Till vardags var Valeri Abakovskij chaufför för Tjekan, den sovjetiska säkerhetstjänsten. Men på fritiden var han uppfinnare.

1917 började han jobba på sin Aerovagn. Den bestod av en hög, smal järnvägsvagn med ombyggd, vagt strömlinjeformad kaross. Den drevs med en motor och propeller från ett flygplan. Tanken var att Aerovagnen skulle fungera som expresståg för den sovjetiska eliten. Men i praktiken var den högljudd, instabil – och skrämmande.


Prenumerera på Teknikhistoria
– 6 månader för 399 kr!


Få tillgång till allt låst innehåll på hemsidan, tidningen direkt hem i brevlådan, samt e-tidningen med tillgång till 5 års utgåvor av Teknikhistoria.


Djupdyk i vår Teknikhistoria, med särskilt fokus på Sverige och svenska innovatörer!


Börja läs i dag →

Se andra erbjudanden: teknikhistoria/prenumerera