Teknikhistoria
Ingenjören som blev en färgstark företagsledare
KTH-ingenjören Curt Nicolin hamnade i rampljuset när han höll i tyglarna på flygbolaget SAS och som stridbar arbetsgivarordförande i SAF. Men han betraktas också som den svenska jetmotorns fader.
Curt Nicolin föddes den 10 mars 1921 och utbildade sig till civilingenjör vid Kungliga Tekniska Högskolan i Stockholm. 1945 rekryterades han av familjen Wallenberg till Svenska Turbinfabriks Aktiebolaget Ljungström, STAL, i Finspång för att leda utvecklingen av en svensk jetmotor. Flera typer av motorer utvecklades, och de fick namn efter insjöar i Finspångstrakten, som Skuten, Dovern och Glan. De skulle användas i flygplan som A32 Lansen och J35 Draken.
Dovern blev en långlivad motortyp, men inte för flygplansdrift. Den provkördes första gången 1950 och fick gå tre tusen timmar i provbänk på marken. Sedan monterades den i ett Lancasterplan, och visade sig då ha kompressorproblem så att motorn förlorade dragkraft. Dessutom var det problem med brännkamrarna och man råkade ut för skovelbrott.
Problemen övervanns och en första serie på tio motorer tillverkades när flygvapnet plötsligt vände sig till Svenska Flygmotor i Trollhättan för att få färdigutvecklade, licensbyggda Rolls-Roycemotorer.