Teknikhistoria

Ingenjören som blev en färgstark företagsledare

Curt Nicolin kallades in för att få ordning på ett krisande SAS. Under hans nio månader som tillförordnad vd höjdes effektiviteten med 40 procent men trots det blev det förlust. Foto: SVD/ TT
Curt Nicolin var ordförande Svenska Arbetsgivareföreningen (SAF) och deltog vid många avtalsförhandlingar. Här en presskonferens i samband med avtalsförhandlingar 1977. Foto: Olle Lindeborg / TT
Kung Gustav VI Adolf på besök hos Stal i Finspång 1955. Vice vd och tekniske chefen Curt Nicolin visar runt.De svartvita bilderna samt teckningen är från Finspång - ett 1900-tal.
Koncernchefen vid Asea Åke Vrethem, direktör Curt Nicolin och bankdirektör Marcus Wallenberg i ett flygplan över Anderna. Foto: Wikimedia
Curt Nicolin har gjort avtryck på många håll och lämnade bland annat en del minnesvärda citat efter sig, som: "Gör dig inte till hund för ett ben." Foto: Ragnhild Haarstad / SvD/
Curt Nicolin. Foto: Fredril Sandberg / TT

KTH-ingenjören Curt Nicolin hamnade i rampljuset när han höll i tyglarna på flygbolaget SAS och som stridbar arbetsgivarordförande i SAF. Men han betraktas också som den svenska jetmotorns fader.

Publicerad

Curt Nicolin föddes den 10 mars 1921 och utbildade sig till civilingenjör vid Kungliga Tekniska Högskolan i Stockholm. 1945 rekryterades han av familjen Wallenberg till Svenska Turbinfabriks Aktiebolaget Ljungström, STAL, i Finspång för att leda utvecklingen av en svensk jetmotor. Flera typer av motorer utvecklades, och de fick namn efter insjöar i Finspångstrakten, som Skuten, Dovern och Glan. De skulle användas i flygplan som A32 Lansen och J35 Draken.

Dovern blev en långlivad motortyp, men inte för flygplansdrift. Den provkördes första gången 1950 och fick gå tre tusen timmar i provbänk på marken. Sedan monterades den i ett Lancasterplan, och visade sig då ha kompressorproblem så att motorn förlorade dragkraft. Dessutom var det problem med brännkamrarna och man råkade ut för skovelbrott.

Problemen övervanns och en första serie på tio motorer tillverkades när flygvapnet plötsligt vände sig till Svenska Flygmotor i Trollhättan för att få färdigutvecklade, licensbyggda Rolls-Roycemotorer.


Prenumerera på Teknikhistoria
– 6 månader för 399 kr!


Få tillgång till allt låst innehåll på hemsidan, tidningen direkt hem i brevlådan, samt e-tidningen med tillgång till 5 års utgåvor av Teknikhistoria.


Djupdyk i vår Teknikhistoria, med särskilt fokus på Sverige och svenska innovatörer!


Börja läs i dag →

Se andra erbjudanden: teknikhistoria/prenumerera