PIONJÄRER

Geniet som kickstartade världens första massproducerade bil

Bertha Benz avbildad under sin 90-årsdag, i Carl Benz-huset i Ladenburg.
Bertha Benz jämte maken Carl Benz i en Benz-Viktoria modell 1894.
En del av färdvägen under den revolutionerande första bilturen, en sträcka som går under namnet Bertha Benz Memorial Route.
Bertha Benz köper bensin på ett apotek i Wiesloch under sin rekordtur med de båda sönerna Eugen och Richard.

Carl Benz skapade den första massproducerade bilen. Men den hade aldrig börjat rulla på vägarna om det inte vore för hans okuvliga hustru – pr-geniet Bertha Benz.

Vissa kallade den ”monstret”, den märkliga konstruktion som gömde sig i familjen Benz garage år 1885. I en tid då man talade om ”hästlösa droskor” snarare än bilar framstog ingenjören Carl Benz uppfinning – en motordriven trehjuling med plats för två vuxna på förarbänken – i mångas ögon som en högljudd, avgasstinkande styggelse. 

Och det var inte utan att Benz själv undrade om de faktiskt hade rätt. Trots att han nu, efter ett drygt års arbete, var inne på sin tredje prototyp var han inte alls övertygad om att det här var en produkt som faktiskt skulle gå att sälja.

Men i makan Berthas ögon var hans uppfinning mer skönhet än odjur. Faktum är att hon hela tiden hade varit övertygad om Carls briljans. Eftersom gifta kvinnor enligt dåtidens tyska lag försakade rätten att investera sina egna tillgångar, såg hon till att före bröllopet skjuta till pengar i hans dåvarande byggnadsföretag. 


Prenumerera på Teknikhistoria
– 6 månader för 399 kr!


Få tillgång till allt låst innehåll på hemsidan, tidningen direkt hem i brevlådan, samt e-tidningen med tillgång till 5 års utgåvor av Teknikhistoria.


Djupdyk i vår Teknikhistoria, med särskilt fokus på Sverige och svenska innovatörer!


Börja läs i dag →

Se andra erbjudanden: teknikhistoria/prenumerera