Premium

Stryktålig svensk – här är den första svenska pansarbilen

Pansarbil m/25 som byggdes på ett lastbilschassi från Tidaholms bruk.
Pansarbil m/26 var liksom sin föregångare en försöksmodell.

Under tidigt 1900-tal hade den svenska armén under en längre tid studerat utländsk makts pansarfordon. De första försöken till svenskbyggt pansarfordon, som även användes inom svenska armén, kom 1925.

Svenska armén hade visserligen pansarfordon redan 1921, som enligt Pansarhistoriska föreningen köptes in i delar från Tyskland och sedan monterades ihop. År 1923 köptes en kanonbestyckad pansarvagn in från Frankrike, som i Sverige fick smeknamnet Putte.

Men den svenska armén verkar inte ha fattat tycke för de utländska pansarvagnarna. I stället beslutades att Sverige skulle konstruera en egen pansarbil.

Pansarbil m/25 var en försöksmodell som vägde 4–5 ton beroende på utrustning och kunde nå en hastighet på 60 kilometer i timmen. Den byggdes på lastbilschassi från Tidaholms bruk i Västergötland och beväpningen bestod av en 6,5 millimeters kulspruta från tiden runt sekelskiftet 1800/1900. Någon riktig pansarplåt var det inte heller fråga om. Dock var den plåtbeklädd.


Prenumerera på Teknikhistoria
– 6 månader för 399 kr!


Få tillgång till allt låst innehåll på hemsidan, tidningen direkt hem i brevlådan, samt e-tidningen med tillgång till 5 års utgåvor av Teknikhistoria.


Djupdyk i vår Teknikhistoria, med särskilt fokus på Sverige och svenska innovatörer!


Börja läs i dag →

Se andra erbjudanden: teknikhistoria/prenumerera