LÅNGLÄSNING
Saabs svårflugna drake skulle möta hotet från Sovjet
Med jaktflygplanet J 35 Draken skulle Sverige möta hotet från Sovjetunionens kärnvapenbestyckade bombflygplan. Det kom att bli Saabs mest avancerade krigsflygplan som med dubbla deltavingar fick extrema fart- och stigprestanda. Men det var svårfluget.
När J 35 Draken som första svenska flygplan bröt igenom
dubbla ljudvallen i januari 1960 innebar det en milstolpe av många för svensk
flygteknik. Resultatet av ett gediget och periodvis komplicerat
utvecklingsarbete av det som då var Saabs mest avancerade krigsflygplan.
Flygplanstypen var ursprungligen avsedd som en så kallad
interceptor, ett ”luftöverlägsenhetsplan”, som med sina extrema fart- och stigprestanda
skulle stiga till cirka två mils höjd för att bekämpa sovjetiska bombflygplan.
En attack med kärnvapenbestyckade och högtflygande strategiska bombflygplan
sågs som ett reellt hot när kalla kriget var som varmast.
När utvecklingsarbetet med överljudsflygplanet inleddes i
början av 1950-talet pekade tyska forskningsresultat från andra världskriget
entydigt på att deltavingen var överlägsen för att nå de höga hastigheter som
krävdes för ändamålet. Även svenska Saab hade tillgång till de tyska rönen, och
när J 29 Tunnans efterföljare växte fram på ritborden i början av 1950-talet
fokuserades arbetet på den triangelformade deltavingen med kraftigt svept
vingframkant.