LÅNGLÄSNING
Så förändrade Jurassic Park och Terminator vår syn på 3d-grafik
30 år har gått sedan filmpremiären som förändrade vår syn på 3d-grafik för alltid. Men för att förstå varför Jurassic Park gjorde det måste vi backa bandet – och rikta strålkastaren mot både människorna och maskinerna som gjorde det möjligt.
Att Jurassic Park, som filmaffischen påstod, var ”ett
äventyr som tagit 65 miljoner år att skapa” är kanske en överdrift. Men en
marginellt mindre sådan än de flesta insett.
Man behöver visserligen inte leta sig ända tillbaka till
trias-perioden för att hitta ursprunget till filmen i sig – men åtminstone till
1960. Det var då som en 16-årig James Clark, efter att ha blivit avstängd från
gymnasiet, inledde sin militärtjänst vid den amerikanska flottan. Trots att han
inte direkt varit någon plugghäst väcktes en enorm vetgirighet inom honom när
han upptäckte all den toppmoderna elektronik flottan hade till förfogande.
Så
han gjorde ännu en U-sväng – och sökte sig tillbaka till den akademiska
världen. Efter att ha läst en förberedande kvällskurs under sin tid vid flottan
lyckades han bli antagen av University of New Orleans för att plugga fysik,
följt av en fil kand i datorvetenskap.