LÅNGLÄSNING

Så förändrade Jurassic Park och Terminator vår syn på 3d-grafik

Jurassic Park, med skådespelaren Sam Neill i en av huvudrollerna, blandade digitala 3d-effekter med fysiska – som människor och robotar draperade i dinosaurieskinn.
T-1000-roboten växer fram i en helikopterscen i Terminator 2.
Silicon Graphics öppnade Reality Centers på flera platser i världen, både för marknadsföring och för att kunna erbjuda utbildning.

30 år har gått sedan filmpremiären som förändrade vår syn på 3d-grafik för alltid. Men för att förstå varför Jurassic Park gjorde det måste vi backa bandet – och rikta strålkastaren mot både människorna och maskinerna som gjorde det möjligt.

Att Jurassic Park, som filmaffischen påstod, var ”ett äventyr som tagit 65 miljoner år att skapa” är kanske en överdrift. Men en marginellt mindre sådan än de flesta insett.

Man behöver visserligen inte leta sig ända tillbaka till trias-perioden för att hitta ursprunget till filmen i sig – men åtminstone till 1960. Det var då som en 16-årig James Clark, efter att ha blivit avstängd från gymnasiet, inledde sin militärtjänst vid den amerikanska flottan. Trots att han inte direkt varit någon plugghäst väcktes en enorm vetgirighet inom honom när han upptäckte all den toppmoderna elektronik flottan hade till förfogande. 

Så han gjorde ännu en U-sväng – och sökte sig tillbaka till den akademiska världen. Efter att ha läst en förberedande kvällskurs under sin tid vid flottan lyckades han bli antagen av University of New Orleans för att plugga fysik, följt av en fil kand i datorvetenskap.


Prenumerera på Teknikhistoria
– 6 månader för 399 kr!


Få tillgång till allt låst innehåll på hemsidan, tidningen direkt hem i brevlådan, samt e-tidningen med tillgång till 5 års utgåvor av Teknikhistoria.


Djupdyk i vår Teknikhistoria, med särskilt fokus på Sverige och svenska innovatörer!


Börja läs i dag →

Se andra erbjudanden: teknikhistoria/prenumerera