LÅNGLÄSNING
Åter på spåret: Spårvagnarna försvann – och kom tillbaka igen
Spårvagnarna, som ståtligt gled fram genom många svenska städer, gick från att vara symboler för det nya urbana livet till hopplöst omoderna inom loppet av några få decennier. Sedan kom vändningen.
Lördagskvällen den 2 september 1967 stod Britta Johansson
vid rådhuset i Helsingborg och väntade på spårvagnen. Det var inte vilken
spårvagn som helst – det var den sista. Morgonen efter, i samband med
högertrafikomläggningen, upphörde trafiken.
Minnet av kvällen när den festligt smyckade vagnen rullade
förbi åskådarskaror tecknade hon sedan ned inom ramen för ett etnologiskt
projekt på Nordiska museet. Hon beskrev hur hon tänkte på sin far när hon stod
där vid hållplatsen. Han hade i 40 år jobbat inom spårvägen i Stockholm, där de
sista innerstadslinjerna också upphörde denna kväll.
Bredvid henne stod en
gammal helsingborgsdam med ljuva minnen från den första spårvagnen i staden
1903. Tillsammans sörjde de: ”Det kändes som om en liten bit av hjärtat
försvann – att taga avsked är ju att dö lite grann, om också det bara gäller ta
avsked av en spårvagn.”